W czwartek, 21 sierpnia 2025, podczas sympozjum Tailhook Symposium w Reno, w Nevadzie, amerykańska spółka Sierra Nevada Corporation zaprezentowała swoją ofertę w programie samolotów szkolenia zaawansowanego UJTS (Undergraduate Jet Training System) dla amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy). Samolot, którego makietę zaprezentowano, nosi nazwę Freedom Trainer.
Zdjęcie: Sierra Nevada Corporation
Projekt miał powstać wyłącznie na potrzeby rzeczonego programu, zgodnie z wymogami zamawiającego i ma stanowić początek przyszłej rodziny systemów szkoleniowych Freedom (Freedom Family of Training Systems, FoTS).
Wymogiem są moduły precyzyjnego lądowania PLM (Precision Landing Modes) do realizacji zadań w zakresie ćwiczebnych lądowań na lotniskach lądowych symulujących pokład lotniskowców (Field Carrier Landing Practice, FCLP) i procedur touch-and-go na lotniskowcach. Oznacza to, iż nie będzie dostosowany do startu i lądowania z okrętu (poprzez wzmocnione podwozie i hak do lądowania).
Zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w programie UJTS zostało opublikowane przez dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), 14 maja 2020. Nowy samolot bazowania lądowego ma docelowo zastąpić zbudowane w liczbie 221 egzemplarzy w latach 1988-2009 samoloty Boeing T-45C Goshawk, używane do szkolenia pilotów marynarki i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) – w służbie pozostaje około 194 egzemplarzy.
Sierra Nevada Corporation deklaruje, że Freedom Trainer będzie o 40% tańszy w eksploatacji od T-45C Goshawk, a dzięki innowacyjnej konstrukcji i solidnej niezawodności, z żywotnością płatowca wynoszącą 16 000 godzin, eliminują potrzebę nieplanowanych programów wydłużania resursów technicznych (Service Life Extension Program, SLEP), jednocześnie umożliwiając o 30-40% dłuższy średni czas lotu. Zapewni to więcej czasu na szkolenie przy niższych całkowitych kosztach cyklu życia. Producent deklaruje do 45 tys. lądowań touch-and-go i procedur FCLP na jeden samolot.
Algunos detalles de la maqueta del Sierra Nevada Freedom Trainer pic.twitter.com/ZFOTRAZwoR
— Ulises (⌐■_■) (@Ulis3s679) August 23, 2025
Freedom Trainer ma być napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Williams International FJ44-4M o ciągu 15,1 kN każdy. Godzina lotu ma kosztować ok. 4500 USD, o połowę mniej niż w przypadku zastosowania silników General Electric F404 lub Honeywell F124.
Cyfrowy projekt i modułowa, otwarta architektura systemów pokładowych, która będzie własnością US Navy, zagwarantują, że dowództwo NAVAIR będzie kontrolować przyszłe modernizacje przez cały okres trwania programu UJTS, w tym możliwość bezproblemowej integracji systemów innych dostawców.
SNC wspiera Marynarkę Wojenną od ponad 40 lat, a program Freedom Trainer stanowi ukoronowanie naszego dziesięcioleci doświadczenia i niezachwianego zaangażowania w bezpieczeństwo i przewagę Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych – powiedział Jon Piatt, wiceprezes wykonawczy SNC. Jesteśmy dumni, że możemy wykorzystać naszą głęboką wiedzę specjalistyczną i ducha innowacyjności, aby dostarczyć rozwiązanie szkoleniowe, które nie tylko spełnia obecne potrzeby Marynarki Wojennej, ale także przewiduje przyszłe potrzeby. To dowód naszego zaangażowania w dostarczanie najnowocześniejszych technologii i najwyższej jakości rozwiązań dla synów i córek naszego narodu, którzy będą szkolić się na lotników marynarki wojennej przez pokolenia.
Wcześniej udział w programie UJTS zadeklarowały spółki Leonardo i Textron z M-346N, Boeing ze zmodyfikowanym eT-7A Red Hawk oraz Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50N. Zainteresowanie wyrażała też Hindustan Aeronautics Limited z Tejas w wariancie o nazwie LIFT (Lead-In Fighter Training), który jeszcze nie został opracowany. US Navy poszukuje też dostawcy kolejnego typu samolotu szkolnego o kryptonimie Tactical Surrogate Aircraft (TSA).
