W niedzielę, 20 lipca 2025, Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało, że podpisało umowę o wartości około 500 mln ILS (542,49 mln zł) z amerykańską spółką AM General na dostawy setek wielozadaniowych, lekkich pojazdów taktycznych M1000 HMMWV. Pojazdy trafią do pododdziałów Wojsk Lądowych (Zro’a ha-Jabasza).
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Izraela
Umowę, zatwierdzoną przez dyrektora generalnego w Ministerstwie Obrony Izraela, gen. w st. spocz. Amir Baram, podpisali przedstawiciele delegacji resortu ds. zamówień wojskowych w ramach delegacji rządowej w USA. Zawiera ona zapisy o wsparciu technicznym i materiałowym w zakresie części zamiennych oraz zabezpieczeniu eksploatacji. Dostawy pierwszych kilkudziesięciu pojazdów mają rozpocząć się w bieżącym roku.
W Siłach Obronnych Izraela (Cawa ha-Hagana le-Jisra’el, Cahal) pojazdy rodziny M1000 HMWWV są używane w szeregu misji bojowych, w tym do transportu żołnierzy, ewakuacji rannych, wsparcia logistycznego, ogniowego, teleinformatycznego, konserwacyjnego, szkoleniowego i misji specjalnych. Pojazdy charakteryzują się dużą dzielnością terenową, długim okresem eksploatacji oraz prostotą obsługi i konserwacji. Konfiguracja zakupionych pojazdu obejmuje modyfikacje umożliwiające transport ponad dziesięciu żołnierzy, ewakuację kilku rannych i większą siły ognia.
M1000 HMMWV to najpopularniejszy pojazd taktyczny w układzie napędowym 4×4 w Cahalu, z ponad 2000 dostarczonymi egzemplarzami. Nowe zamówienie może wynikać z poniesionych strat sprzętowych w ostatnich konflikltach zbrojnych z Hamasem w Strefie Gazy i Hezbollahem w Libanie. Poza tym Siły Obronne Izraela dysponują transporterami opancerzonymi Wolf (ok. 300 egz.), AIL Storm (ok. 700), MDT David (ok. 400) i Plasan SandCat (79) (Hyrax oferowany izraelskiej armii).
Najnowszym nabytkiem są jednak następcy HMMWV, czyli wielozadaniowe pojazdy opancerzone JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). 1 grudnia 2023 zamówiono 75 pojazdów procedurą FMS (Foreign Military Sales) w nieujawnionej wersji za 29 mln USD (wówczas 115,26 mln zł) z terminem realizacji do końca września 2025 oraz kolejne kilkadziesiąt egzemplarzy procedurą komercyjną DCS (Direct Commercial Sales) bezpośrednio u producenta, spółki Oshkosh Defense.
Pierwsza dostawa miała miejsce już 28 marca 2024, natomiast pierwsze pojazdy w użyciu, które otrzymały lokalne oznaczenie Para (heb. krowa), zauważono 2 listopada tego samego roku. Ujawniono, że pakiety opancerzenia, zgodne z wymogami zamawiającego, dostarczyła rodzima spółka Plasan (ale poprzez swój oddział Plasan North America). W planach jest zakup kilkuset kolejnych, co zatwierdziła 24 listopada 2024 Ministerialna Komisja ds. Zamówień Wojskowych.
Tymczasem AM General promuje obecnie koncepcję nowej generacji wersji pojazdu o nazwie Future Driven HUMVEE, po tym jak bez sukcesów prezentowano w 2018 koncepcję o nazwie NXT 360. Jednocześnie spółka wspiera użytkowaną flotę M1000 HMWWV. Najnowsza umowa w tej sprawie została podpisana z Departamentem Obrony USA 17 maja 2024 i miała wartość 27 020 608 USD – będzie obowiązywać do 31 grudnia 2029. Z kolei ostatnia umowa na produkcję nowych pojazdów została zawarta 19 sierpnia 2022 i miała wartość 732 741 016 USD – wygasła ona 31 grudnia 2024.
משרד הביטחון רוכש מאות רכבי ניוד קלים (האמרים) עבור כוחות היבשה בשווי של 500 מיליון ש״ח.
להמשך קריאה: https://t.co/mcjk95qHn4 pic.twitter.com/sZ0apM8yje
— משרד הביטחון (@MoDIsrael) July 20, 2025


