23 marca br. biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Sił Powietrznych NATO (NATO Allied Air Command) poinformowało, że cztery rumuńskie i cztery portugalskie samoloty wielozadaniowe F-16AM wylądowały w 1. Bazie Lotniczej w Szawlach na Litwie, które zastąpią od 1 kwietnia polskie F-16C Jastrząb i francuskie Dassault Rafale F-3R, w ramach 71. rotacji misji NATO Baltic Air Policing (BAP). Co ciekawe, dla rumuńskich samolotów, pozyskanych kilka lat temu, to pierwsza taka misja.
Jako członkowie Sojuszu jesteśmy zdeterminowani do osiągnięcia tych samych celów, jak promowanie bezpieczeństwa i stabilności w regionie. Udział rumuńskiego klucza F-16 w rozszerzonej misji Air Policing w krajach bałtyckich świadczy o naszym zaangażowaniu w podejście NATO o 360 stopni do obrony alianckiego nieba z zachodu na wschód i od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego. Chciałbym podkreślić, że Rumuni wykorzystują takie misje jako okazję do poprawy interoperacyjności i wymiany cennych doświadczeń, zwłaszcza gdy angażują partnerów tak doświadczonych jak nasi portugalscy sojusznicy, powiedział pułkownik Cosmin Vlad, dowódca rumuńskiego kontyngentu na Litwie.
Dla Rumunii to dopiero druga rotacja w ramach sojuszniczego wsparcia w ochronie i obronie przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Od 1 sierpnia do 1 listopada 2007 w Szawlach rozmieszczono cztery samoloty myśliwskie MiG-21 LanceR. Później Bukareszt wycofał się z wystawiania kontyngentów na misje NATO BAP, tłumacząc to niezadowalającym stanem technicznym post-sowieckich samolotów.
Sytuacja zmieniła się w ostatnich latach, gdy rumuńskie wojska lotnicze (Forțele Aeriene Române) otrzymały 17 F-16AM/BM Block 15 MLU z oprogramowaniem M5.2R, które zostały zgrupowane w Escadrila 53 Aviație Vânătoare (53. eskadrze myśliwskiej) w 86. bazie lotniczej Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă. Co ciekawiej, 14 z nich to samoloty eks-portugalskie, a 3 pozostałe eks-amerykańskie, pozyskane etapami w 2013 i 2020 oraz wdrażane w latach 2016-2021 w ramach programów Peace Carpathian I i Peace Carpathian II. W najbliższych latach dołączą do nich 32 eks-norweskie F-16AM/BM Block 20 MLU. Teraz więc Bukareszt mógł wystawić kontyngent Forțele Aeriene Române wyposażony w nowoczesne samoloty wielozadaniowe, zgodne ze standardami NATO.
Z kolei dla portugalskich F-16AM to kolejna misja w ramach NATO BAP. Pierwsza rotacja miała miejsce od 1 listopada 2007 (zastąpiły wspomniane wcześniej rumuńskie MiG-21) do 15 marca 2008 (gdy zastąpiły je 4 polskie MiG-29A). 1 września 2014 Portugalczycy rozmieścili na Litwie 6 F-16, 4 maja 2017 znowu 4 egzemplarze, również po tyle samo 2 maja 2018 oraz 31 sierpnia 2021. Zatem 1 kwietnia br. rozpocznie się dla nich szósta rotacja. Z uwagi na swoje doświadczenie, Portugalia będzie państwem wiodącym podczas tej rotacji na Litwie.
Uzupełnieniem dla ośmiu F-16 w Szawlach są stacjonujące od 1 marca br. w estońskiej bazie lotniczej Ämari cztery brytyjskie samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon FGR.4 i póki co (jeszcze) stacjonujące w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim cztery niderlandzkie F-35A Lightning II (a także cztery kolejne rozmieszczone w ramach szkoleń), począwszy od 1 lutego br.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.