W piątek, 28 lipca br., Biekchan Ozdojew, dyrektor przemysłowego klastra uzbrojenia, amunicji i chemii specjalnej rosyjskiej państwowej korporacji Rostiech poinformował za pośrednictwem agencji prasowej TASS, że zakończyły się badania państwowe nowej 152-mm kołowej haubicy 2S43 Małwa (pol. Ślaz) i wkrótce zostanie zamówiona dla rosyjskich sił zbrojnych. Prototyp działa został ujawniony po raz pierwszy 20 lipca 2020.
Wcześniej o finalizacji fazy testowej 17 maja br. informował agencję TASS, dyrektor generalny Korporacji Naukowo-Produkcyjnej (NPK) UrałWagonZawod (UWZ) z Niżnego Tagiłu (część Rostiechu), Aleksander Potapow. Działo zostało opracowane przez biuro konstrukcyjne CNII Buriewiestnik z Niżnego Nowogrodu, będące częścią NPK UWZ. Pierwotnie testy miały zakończyć się wraz z końcem 2022 – tak się nie stało. Produkcją seryjną ma zajmować się zakłady UrałTransMasz z Jekaterynburga.
Pierwszy rysunek nowej kołowej haubicy pojawił się w rosyjskim Internecie 19 października 2019. Powiązano go z ogłoszonymi 30 września tego samego roku w dzienniku Moskowskij Komsomolec zapowiedziami głównodowodzącego rosyjskich wojsk lądowych gen. armii Olega Saljukowa na temat budowy zmodernizowanego systemu artylerii polowej o kryptonimie Nabrosok. Tak jak na rysunku, fotografia potwierdziła, że system jest na podwoziu BAZ-6010-027 rodziny Woszczina w układzie napędowym 8×8, które dostarczyły Briańskie Zakłady Samochodowe.
Podwozie miało trafić do zabudowy w sierpniu 2019, a pierwsza fotografia kompletnego prototypu pojawiła się 20 lipca 2020. Oficjalna prezentacja systemu nastąpiła podczas 6. Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2020 w Kubince, które miało miejsce pomiędzy 23 a 29 sierpnia 2020.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, 2S43 Małwa ma masę bojową 32 t i jest napędzana silnikiem wysokoprężnym JaMZ-8424 o mocy 470 KM (347 kW), sprzężonym ze skrzynią biegów z 9 przełożeniami. Zapewnia to prędkość maksymalną na drodze utwardzonej do 80 km/h, a zasięg do 1000 km. Kabina została lekko opancerzona i ma chronić 5-osobową załogę przed odłamkami oraz ostrzałem z broni strzeleckiej.
Uzbrojeniem głównym ma być haubica 2A64 kal. 152,4 mm z lufą o długości 47 kalibrów ze starszej haubicy 2S19 Msta-S, a nie jak podają niektóra źródła 2A88 o długości 52 kalibrów pochodzącą z najnowszej gąsienicowej haubicy 2S35 Koalicja-SW. W zamyśle, 2S43 Małwa ma być tańszą alternatywą dla Msta-S i bardziej mobilną w stosunku do ciężkiego podwozia gąsienicowego.
Zakres naprowadzania haubicy w elewacji wynosi od -3° do 70° oraz o 30° w trawersie od płaszczyzny wzdłużnej pojazdu na obydwie strony. Proces ładowania haubicy jest częściowo zmechanizowany, a zapas amunicji dla jednostki ognia wynosi 30 naboi. Szybkostrzelność ma wynosić do 7 strz./min. Zasięg ognia przy zastosowaniu standardowej amunicji ma wynosić do 24,5 km.
Całkowita długość systemu wynosi ok. 13 m, szerokość ok. 2,75 m, a wysokość w pozycji marszowej ok. 3,1 m. Pojazd ma pokonywać brody o głębokości do 1,4 m, rowy o szerokości do 2 m, pionowe przeszkody o wysokości do 0,6 m, wzniesienia o nachyleniu podłużnym do 60% i bocznym do 40%.
2S43 Małwa powstała jako odpowiednik strzelających ciężarówek, a więc francuskiej haubicy CAESAR, słowackiej EVA, czeskiej Morana, szwedzkiej Archer, ukraińskiej Bohdana, serbskiej Nora B-52, japońskiej typu 19 czy izraelskiej ATMOS 2000. Podobną konfigurację, ale pozostając prototypem, mają polski Kryl, amerykański Brutus czy nowa niemiecko-izraelska haubica, która jeszcze nie została nazwana przez Rheinmetall AG i Elbit Systems.
Co ciekawe, w czerwcu 2016 ujawniono prototyp kołowego wariantu Koalicji-SW, oznaczony jako 2S35-1 Koalicja-SW-KSz, który został posadowiony na podwoziu KamAZ 6560 8×8. W listopadzie 2017 do Internetu wyciekło jej zdjęcie. Zestaw otrzymał wieżę pochodzącą z gąsienicowego wariantu haubicy, a masa była szacowana na około 35 t. Był on koncepcyjnym rozwinięciem niewdrożonej do służby ahs 2S21 Msta-K na podwoziu KrAZ-6130, z wieżą pochodzącą z 2S19 Msta. W rosyjskich siłach zbrojnych, tylko jednostki obrony wybrzeża Floty Czarnomorskiej są wyposażone w kołowe systemy artyleryjskie. Są to 130-mm zestawy A-222 Bereg z armatami AK-130 na podwoziu MAZ-543M, lecz podobnie jak 2S35-1 Koalicja-SW-KSz, są wyposażone w system wieżowy.