14 grudnia br. podczas wizyty rosyjskiego wiceministra obrony Aleksieja Kriworuczki w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego (NAPO) im. W. P. Czkałowa w Nowosybirsku wytoczono z hali produkcyjnej i zaprezentowano po raz pierwszy publicznie drugi prototyp bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) S-70 Ochotnik-B (ros. łowca), który w przeciwieństwie do pierwszego otrzymał płaską dyszę wylotową silnika (Rosja rozważy zakup Checkmate LTS).
W Nowosybirsku zaprezentowano drugi prototyp bojowego bezzałogowego statku latającego S-70 Ochotnik-B, który w przeciwieństwie do pierwszego otrzymał płaską dyszę wylotową / Zdjęcie: OAK
Jak powiedział obecnym na miejscu rosyjskim mediom wiceminister Kriworuczko, wytoczenie bezzałogowca oznacza koniec jego montażu i wyposażenie we wszystkie wymagane urządzenia pokładowe, zgodnie z wymogami, oraz przejście do fazy kompleksowych testów naziemnych w celu przygotowań do pierwszego samodzielnego lotu. Przedstawiciel resortu obrony, w ramach podróży służbowej do Nowosybirska, sprawdził tempo realizacji zamówień złożonych w NAPO, w tym omawianego programu S-70 (Suchoj pracuje nad lekkim myśliwcem).
Wchodząca w skład państwowej korporacja Rostiech, Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK, do której należy NAPO, poinformowała, że drugi prototyp został wyposażony w płaską dyszę wylotową silnika. Jak powiedział Siergiej Czemiezow, dyrektor generalny Rostiech, rozwiązanie to pozwoli na redukcję przekroju radarowego samolotu bezzałogowego. Jak zauważył Jurij Ślusar, dyrektor generalny OAK, praca w ramach programu S-70 jest kluczowym obszarem, zarówno dla Kompanii Suchoj, której biuro konstrukcyjne OKB Suchoj go zaprojektowało (na podstawie umowy z 14 października 2011), jak i całej OAK, w ramach której funkcjonuje wydział lotnictwa wojskowego z połączenia z Suchoja z RSK MiG (Połączenie RSK MiG i Suchoja).
W sierpniu br. minister obrony gen. Siergiej Szojgu informował, że prace nad S-70 Ochotnik-B mają zostać zakończone do 2022, po czym zostanie podpisana umowa na dostawę samolotów seryjnych dla sił zbrojnych Rosji w ramach programu Udarno-Razwiedywatelnyj Bespilotnyj Kompleks (URBK).
W przekazie medialnym brakuje jednak informacji, czy modyfikacja układu napędowego polegała tylko na przeprojektowaniu dyszy wylotowej czy być może zastosowano nową lub zmodyfikowaną jednostkę napędową. Przypomnijmy, że pierwszy prototyp został wyposażony w silnik turbowentylatorowy Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117) z klasyczną dyszą znaną z samolotów wielozadaniowych Su-35S czy dotychczas zbudowanych Su-57 (ale bez dopalacza i wektorowanego ciągu). W przypadku tego ostatniego planuje się bowiem zastosowanie nowych silników Fazy II (izdielije 30).
Przypomnijmy, że pierwszy prototyp S-70 Ochotnik-B został oblatany 2 sierpnia 2019 z lotniska 929. Państwowego Centrum Lotniczo-Badawczym MO FR im. W. P. Czkałowa w Achtubińsku. Później, we wrześniu i październiku tego samego roku, wykonał wspólne loty zapoznawcze z samolotami S-30SM i Su-57, startując z 185. Centrum Szkolenia Bojowego Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) w Aszułuk. W grudniu 2020 informowano o pierwszym locie z symulatorami uzbrojenia (Rosja: S-70 Ochotnik-B z uzbrojeniem, Wspólny lot Su-57 z S-70, Oblot S-70 Ochotnik-B).
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, dotyczącymi pierwszego prototypu, S-70 Ochotnik-B ma 14 m długości, 19 m rozpiętości skrzydeł, ok. 2,8 m wysokości, 25 t maksymalnej masy startowej, z czego 2,8 t to ładowność (uzbrojenie ma być przenoszone w dwóch wewnętrznych komorach w kadłubie), prędkość maksymalną rzędu 1000-1400 km/h, pułap praktyczny 18 000 m i deklarowany zasięg do 4000-6000 km. Program UBRK to rosyjska odpowiedź na inicjatywy tzw. lojalnych skrzydłowych (Loyal Wingman), gdzie w przypadku WKS, S-70 będzie miał za zadanie wspierać załogowe Su-57 (Australia: Drugi Boeing ATS oblatany, FH-97: Chiński bezzałogowy lojalny skrzydłowy?, Baykar MİUS ujawniony, Scaled Composites Model 437 ujawniony, CATS: Lojalni skrzydłowi z Indii).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.