W czwartek, 21 sierpnia 2025, rosyjska państwowa korporacja Rostiech poinformowała, że wchodząca w jej skład Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) czwartą w tym roku partię samolotów wielozadaniowych Su-35S (w kodzie NATO: Flanker-E).
Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK
Samoloty generacji 4++ przeszły pełny cykl prób fabrycznych, zostały zaakceptowane przez personel techniczny i przetestowane w różnych trybach pracy przez pilotów Ministerstwa Obrony Rosji i przeniesione z Komsomolskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem, na Dalekim Wschodzie Rosji, o własnych siłach do macierzystej bazy lotniczej.
Wcześniejsze tegoroczne dostawy zostały zrealizowane 12 maja, 29 marca i 25 czerwca. Podobnież nie poinformowano o wielkości dostawy, ze względu na zaostrzoną politykę informacyjną czasu wojny, ale szacuje się, że partie mogą liczyć po dwa-trzy egzemplarze.
W ramach realizacji celów wyznaczonych przez Ministra Obrony Federacji Rosyjskiej w zakresie dostaw uzbrojenia i sprzętu dla wojsk, załogi Sił Powietrzno-Kosmicznych odebrały samoloty Su-35S, które następnie będą wykorzystywane na granicach do wykonywania misji obrony powietrznej, a także ochrony granicy państwowej. Samolot pozwala nam wykonywać wszystkie zadania przypisane naszemu lotnictwu, od osłony samolotów po ochronę obiektów naziemnych – powiedział pilot Su-35S z WKS.
Zakłady lotnicze Rostiechu utrzymują wysokie tempo produkcji samolotów w ramach państwowego zamówienia obronnego. Kilka partii myśliwców Su-35S zostało już dostarczonych wojskom w tym roku i ten proces nie ustaje; nowe samoloty na kolejne dostawy są już w fazie produkcji. Su-35S to jeden z najskuteczniejszych samolotów bojowych na świecie, uzbrojony w kierowane pociski rakietowe dalekiego zasięgu klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, a także wyposażony w system walki radioelektronicznej i obrony przed pociskami rakietowymi oraz inne zaawansowane systemy elektroniczne, co czyni go realnym zagrożeniem dla przeciwnika – powiedział dyrektor wykonawczy Rostiechu, Oleg Jewtuszenko.
W ubiegłym roku OAK przekazała Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej cztery partie samolotów Su-35S: 11 listopada, 12 kwietnia, 8 maja i 12 września. W 2023 OAK dostarczyła pięć partii samolotów Su-35S: 24 listopada, 24 października, 28 września, 23 czerwca i 13 lipca – prawdopodobnie pochodziły z zamówionej w 2021 partii liczącej 24 egzemplarze (jest to czwarta umowa produkcyjna na Su-35S). Dostawy pierwszych czterech egzemplarzy rozpoczęto w grudniu 2022. Termin realizacji umowy miał minąć jednak z początkiem 2024.
Tymczasem, 7 czerwca br. nad obwodem kurskim w wyniku udanej operacji Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy jeden z samolotów tego typu został zestrzelony – nieoficjalnie przez samolot wielozadaniowy F-16. Był to trzynasty utracony przez Rosjan egzemplarz od czasu rozpoczęcia pełnoskalowej wojny z Ukrainą, 24 lutego 2022.
Według stanu na grudzień 2022 kiedy po raz ostatni informowano o wielkości dostaw, Rosja dysponowała 110 egzemplarzami Su-35S, jednakże po finalizacji rzeczonej umowy powinno być maksymalnie 128 (minus samoloty utracone – przyp. red.).
W stosunku do swojego pierwowzoru czyli Su-27P/S, wielozadaniowy Su-35S/SE charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego (RCS). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Saturn Liulka AŁ-37F (117S) z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu i wydłużonym resursie. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), zdolny jest do śledzenia 30 celów powietrznych i zwalczania 8 jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.
Jeśli chodzi o eksport Su-35S, to trafiły one do Chin (24 egzemplarze) i Iranu (pierwotnie zamówiono 25, ale miało zostać zwiększone do 50 egz.), z zakupu 11 Su-35S zrezygnowała Indonezja oraz z 24 egzemplarzy Egipt. Były też bezskutecznie oferowane Turcji, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Indiom czy Algierii (która teraz zdecydowała się na Su-57E), a wstępne zainteresowanie zakupem wyrażały Wietnam, Kazachstan, Korea Północna i Pakistan. Ostatnio pojawiły się doniesienia, że zakup samolotów negocjuje Sudan, który był nimi już wcześniej zainteresowany.
Czytaj także:
-
- Białoruś odebrała nowe samoloty wielozadaniowe Su-30SM2
- Rosja: Trzecia w tym roku dostawa bombowców Su-34M/NWO
- Dostawy zmodernizowanych bombowców strategicznych Tu-160M2 w tym roku
- USA: Rosja wprowadza na uzbrojenie atomowe pociski powietrze-powietrze
- Szczegóły nowego rosyjskiego pocisku manewrującego S8000 Banderol
