W czwartek, 26 czerwca 2025, szwajcarska spółka RUAG Holding poinformowała, że sprzedała niemieckiej grupie Rheinmetall AG ostatnie 25 z 96 eks-włoskich czołgów Leopard 1A5IT, składowanych na terytorium Republiki Włoskiej, które były przedmiotem przedłużających się negocjacji. Pierwsze 71 wozów odsprzedano 5 czerwca br. Zgodnie z obowiązującym w Szwajcarii prawem i warunkami umów, wozy te w całości bądź jako części zamienne nie będą mogły trafić bezpośrednio lub pośrednio do Ukrainy.
Leopard 1 w wojskach lądowych Włoch. Archiwalne / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Włoch
Stroną obu umów jest należąca do niemieckiej grupy przemysłowej spółka Rheinmetall Landsysteme GmbH. Oba podmioty zgodziły się nie ujawniać żadnych szczegółów dotyczących umowy i ceny sprzedaży. Wymagało to zgody niemieckiej spółki Global Logistics Support GmbH (GLS), która od 2019 zajmowała się bezpośrednio składowaniem rzeczonych 25 pojazdów za symboliczne 12 500 CHF oraz oczywiście rząd i parlament Konfederacji Szwajcarskiej. Wcześniej, w 2023 bezskutecznie pojazdy próbowało odkupić Królestwo Niderlandów z zamiarem dostarczenia ich Ukrainie, choć i niemieckie starania trwały długo.
Ekonomicznie opłacalne zakończenie transakcji jest ważnym krokiem dla przyszłości RUAG. Udało nam się teraz całkowicie zamknąć magazyn we Włoszech, a tym samym zakończyć złożony i uciążliwy rozdział – powiedział dr Jürg Rötheli, prezes zarządu RUAG MRO Holding AG.
Warto dodać, że 30 stycznia 2024 niemiecka spółka odebrała 25 czołgów Panzer 87 (Leopard 2A4) odkupionych od rządu szwajcarskiego, które wcześniej także były zmagazynowane.
Przypomnijmy, że w 2016 RUAG Holding odkupiły od włoskiego rządu czołgi Leopard 1IT (reprezentujące warianty 1A1/A2/A5), które wycofane z tamtejszych sił zbrojnych w 2008 na rzecz czołgów C1 Ariete. Pierwotnie Włochy pozyskały ponad 200 Leopardów 1 jako następów M47 Patton z dostawami od 1971, a później wyprodukowały ponad 720 na licencji. Włochy były największym po Niemczech użytkownikiem z łącznie ponad 920 czołgami i 250 pojazdami wsparcia.
Przechowywane we Włoszech czołgi można było ostatnimi czasy zobaczyć zarówno z orbity, jak i na fotografiach na łamach RSI Radiotelevisione svizzera z 24 sierpnia 2023.
As @3d_int pointed out, 98 Leopards have been stationed in the province of Gorizia since the summer of 2017 until today pic.twitter.com/zcogNojO2I
— LorePDOM🇮🇹 (@LoreCamp98) January 30, 2025
W 2023 pojawiły się doniesienia o możliwości przekazania 100 Leopardów 1A3GR przez Grecję, po zapytaniu w tej sprawie od rządu Niemiec. Nie uzyskano dotąd potwierdzenia dostaw. Zgodnei z doniesieniami medialnymi, wozy te miałyby być przedmiotem wymiany w ramach programu Rintausch (pol. pierścień wymiany) – czy tak będzie, okaże się dostarczeniu eks-włoskich wozów do Niemiec.
Według bloga German Aid To Ukraine, pozyskane od RUAG Holding czołgi posłużą do zamknięcia globalnych luk w dostawach samych czołgów lub pojazdów specjalistycznych bazujących na ich podwoziach (np. samobieżnych artyleryjskich zestawów przeciwlotniczych Flakpanzer Gepard i mosty samobieżne Biber, które także trafiły do Ukrainy, czy wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 i wozy inżynieryjne Pionierpanzer 2 Dachs).
Ukraina otrzymała dotychczas co najmniej 104 czołgi Leopard 1A5 (103 od koalicji niemiecko-duńsko-holenderskiej oraz 1 z Polski). Docelowo liczba ta może wzrosnąć do 125 lub 155 Leopardów 1A5DK/A5 oraz 31 Leopardów 1A5BE, a także jednego ulepszonego Leoparda 1 od Belgii. Łączna liczba może się zmienić w zależności od potwierdzenia dalszych dostaw.
Według niderlandzkiej grupy analitycznej Oryx, prowadzącej listę strat rosyjskich i ukraińskich na podstawie dowodów zdjęciowych i wideo, Ukraińcy stracili 18 pojazdów tego typu: 13 zniszczonych, 1 uszkodzony oraz 4 uszkodzone i porzucone. Pojazdy otrzymały dodatkowe osłony w postaci np. kaset wybuchowego pancerza reaktywnego (Explosive Reactive Armour, ERA) typu Noż na kadłubie i Kontakt-1 na spawanej wieży.