W środę, 29 stycznia 2025, Gijs Tuinman, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Królestwa Niderlandów ogłosił, że resort planuje zakup 22 niemieckich zestawów przeciwlotniczych Rheinmetall Skyranger 30. Zostaną posadowione na gąsienicowym podwoziu ACSV G5 (Armoured Combat Support Vehicle), a więc PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5, opracowanym przez niemiecką spółkę Flensburger Fahrzeugbau (FFG) na bazie zmodyfikowanych transporterów opancerzonych M113F4.
Grafika: Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów
Gijs Tuinman powiedział:
Musimy być w stanie lepiej radzić sobie z wrogimi dronami i innymi zagrożeniami z powietrza teraz i w przyszłości. Wraz z pojawieniem się tego nowego systemu uzbrojenia chronimy nasze oddziały i zapewniamy niezbędną siłę bojową. Królestwo Niderlandów dodatkowo zaspokaja potrzeby NATO.
Zestawy zostaną przydzielone Dowództwu Obrony Powietrznej Lądowej Obrony Powietrznej (DGLC) w koszarach Vredepeel, co pozwoli na utworzenie około 125 etatów. Resort ma nadzieję jak najszybciej podpisać umowę z niemiecką grupą Rheinmetall AG, tak aby dostawy mogły się rozpocząć już w 2028. Będzie w dużej mierze zakup z półki.
Jednakże podwozia będą wspólne z tymi, które trafią na potrzeby zestawów przeciwlotniczych NASAMS (National/Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System) i NOMADS (National Manoeuvre Air Defence System) w ramach programu CITADEL, odpowiednio 21 i 18 wyrzutni, zamówionych 21 listopada 2024.
Wraz z zestawami systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104 Patriot, których dodatkową jednostkę ogniową zakontraktowano 16 stycznia 2025, będą współtworzyć wielowarstwową obronę powietrzną.
Skyranger 30
Uzbrojeniem głównym będzie armata automatyczna rewolwerowa Oerlikon KCE, zasilana amunicją 30 mm x 173 o szybkostrzelności teoretycznej 1200 strz./min. i zasięgu skutecznym do 3000 m. Armata może strzelać nabojem programowalnym (ABM), podkalibrowym stabilizowanym brzechwowo z odrzucanym sabotem ze smugaczem (APFSDS-T) oraz ćwiczebnym ze smugaczem (TP-T). Zapas amunicji to 250 sztuk. Armata jest rozwinięciem sprawdzonej Oerlikon KCA ze szwedzkiego samolotu myśliwsko-szturmowego Saab JA 37 Viggen, opracowaną przez ówczesną spółkę Oerlikon Contraves.
Na prototypowej wieży rozmieszczono pięć anten AESA wielofunkcyjnego radiolokatora AAMR (AESA Multi-Mission Radar), pracującego w paśmie S, które zapewniają 360-stopniowe pokrycie i zasięg instrumentalny do 20 km. Został on opracowany przez spółkę Rheinmetall Italia. Uzupełnia go pasywny system wykrywania FIRST (Fast InfraRed Search and Track) działający w podczerwieni oraz system śledzenia i identyfikacji TREO z chłodzoną kamerą termiczną w podczerwieni w zakresie średniofalowym od 1,3° do 23°, kamerą telewizyjną HD ze zmiennym powiększeniem o zakresie od 0,75° do 37° i dwa dalmierze laserowe (przeciwko celom powietrznym na dystansie do 6 km i celom lądowym).
Wieża ma ok. 2-2,5 t masy własnej, 5175 mm długości, 2568 mm szerokości i 1444 mm wysokości. Jest obsługiwana przez trzech żołnierzy. Oferuje poziom ochrony 2 według normy STANAG 4569, z możliwością zwiększenia do poziomu 4. Opcjonalnie może zostać wyposażona w wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych np. MBDA Mistral 3, FIM-92 Stinger, do zwalczania bezzałogowców Cheetah czy SkyKnight, a nawet istnieje możliwość integracji systemu wysokoenergetycznej broni laserowej o mocy 20 kW jako Skyranger 30 HEL, ale w planach jest zwiększenie mocy wyjściowej do 50 kW.
Jak dotąd na ich zakup ujawnionego w 2021 systemu zdecydowały się Niemcy (18 zestawów na podwoziu GTK Boxer z opcją na 30 kolejnych w ramach programu NNbS; Nah-und Nächstbereichsschutzsystem), Węgry (na podwoziu bojowego wozu piechoty KF41HU Lynx), Austria (36 zestawów na podwoziu Pandur EVO 6×6) i Dania (16 zestawów na podwoziu GDELS-Mowag Piranha V), a zainteresowanie nimi wyraziła Litwa (która posadowiłaby go na kołowych bojowych wozach piechoty Vilkas, czyli także GTK Boxer).
ACSV G5
Jak wspomniano bazuje on na koncepcji modułowego pojazdu PMMC G5 (Protected Mission Module Carrier) opartego na M113. Jego dopuszczalna masa całkowita to 26,5 t, ładunku – 8,5 t. Przestrzeń ładunkowa wynosi 14,5 m³. Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 560 KM, który zapewnia mu prędkość maksymalną do 74 km/h i zasięg do 1000 km. Wóz wyposażony w gumowe gąsienice może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 60% i bocznym 30%.
Oferowane przez FFG warianty zabudowy PMMC G5 obejmują: wóz dowodzenia, wóz zabezpieczenia technicznego, wóz ratownictwa technicznego, moździerz, transporter piechoty, opancerzony ambulans czy wariant specjalistyczny jak samobieżny system przeciwlotniczy.
Demonstrator ACSV G5 został zaprezentowany na targach uzbrojenia Eurosatory 2018 w Paryżu. Poza Królestwem Niderlandów, na ich zakup zdecydowała się Norwegia (51 ze 150 planowanych).
We moeten beter opgewassen zijn tegen vijandelijke drones, heli’s en andere dreiging vanuit de lucht.
Daarom schaffen we 22 mobiele anti-drone kanonsystemen aan.
Zo beschermen we onze eigen troepen, versterken we de gevechtskracht en dragen we bij aan de NAVO-behoeften. pic.twitter.com/jGXGVxE5UC
— Gijs Tuinman (@DefensieStas) January 29, 2025