W piątek, 26 stycznia, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że porozumiała się z indyjską grupą Tata, aby w ramach wsparcia polityki tamtejszego rządu Make In India, utworzyć linię montażu końcowego lekkich śmigłowców wielozadaniowych H125. Wiropłaty będą oferowane na indyjskim rynku cywilnym oraz na potrzeby eksportu do niektórych państw w regionie.
Zdjęcie i grafika: Airbus Helicopters
Uruchomienie linii w Indiach, pierwszej takiej dla Airbus Helicopters, będzie również realizować cele rządowego planu gospodarczego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie), który wprowadzono podczas pandemii COVID-19. Bezpośrednim partnerem będzie Tata Advanced Systems Limited (TASL), wchodząca w skład grupy Tata jako spółka zależna.
Porozumienie ogłoszono podczas dwudniowej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Indiach jako głównego gościa obchodów Dnia Republiki 26 stycznia (co ciekawe, w ubiegłym roku premier Indii Narendra Modi był z kolei honorowym gościem defilady wojskowej na Polach Elizejskich z okazji Święta Niepodległości Francji, 14 lipca 2023, podczas której ogłoszono plany zakupu samolotów Rafale M i okrętów podwodnych typu Scorpène).
Zakład w Indiach zajmie się integracją głównych podzespołów, awioniki i systemów misji, instalacją wiązek elektrycznych, obwodów hydraulicznych, elementów sterujących lotem, komponentów dynamicznych, układu paliwowego i silnika. Będą przeprowadzane również testy w locie, certyfikacja i dostawa H125 do klientów w Indiach i regionie. Budowa linii montażu końcowego zajmie 24 miesiące, a dostawy pierwszych H125 Made in India rozpoczną się w 2026. O lokalizacji linii montażowej zadecydują wspólnie Airbus i Tata.
Będzie to druga linia montażu końcowego, którą grupa Airbus buduje w Indiach, po fabryce lekkich samolotów transportowych C295 w Vadodara w stanie Gujarat (Airbus dostarczył Indiom pierwszy zamówiony samolot C295).
Rodzina śmigłowców Airbus H125 (znanych wcześniej jako Eurocopter AS350 Écureuil) stanowi prawie 80% rynku wiropłatów jednosilnikowych na świecie. Dzięki nowym modyfikacjom, platforma z łatwością zostanie skonfigurowana pomiędzy wieloma zestawami misji w mniej niż 30 minut, w zakresie od wsparcia ogniowego, poszukiwania i ratownictwa, ewakuacji rannych i reagowania na katastrofy, a także jako inne operacje bojowe i parapubliczne (USA: Airbus H125 jako AH/MH-125 Ares, Ukraina odebrała kolejne H125, Saudyjska THC zamówiła dziesięć H125).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.