Próby morskie
Holownik H-13 Przemko (B860/6) wyszedł w poniedziałek 26 kwietnia – na pierwsze próby w morzu. Celem prób jest sprawdzenie w warunkach morskich systemów i urządzeń okrętowych oraz weryfikacja czy jednostka spełnia wszystkie zapisy uwzględnione w umowie i wymagania niezbędne do nadania mu klasy jednostki pływającej przez Polski Rejestr Statków. Dzisiejszy wyjście poprzedzone zostało pomiarami uciągu na palu dokonane na akwenie stoczniowym w piątek 23 kwietnia Piąty holownik typu B860 przekazany odbiorcy.

Po zakończeniu stoczniowych prób w morzu których można spodziewać się (jeśli nie nastąpią żadne nieprzewidziane okoliczności) w tym tygodniu, nastąpi przejście do etapu prób zdawczo-odbiorczych, w trakcie których poprawność montażu i działania systemów okrętowych zostanie sprawdzona przez komisję powołaną przez zamawiającego. Po zakończeniu prac komisji holownik zostanie formalnie przekazany, co powinno odbyć się w połowie maja.
H-13 to szósty i ostatni holownik typu B860 budowany dla Marynarki Wojennej w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Jego budowę rozpoczęto paleniem pierwszych blach 9 lipca 2019 r. Cztery miesiące później – 15 listopada 2019 r. położono stępkę. Nadanie szlachetnego imienia Przemko oraz wodowanie jednostki odbyło się pod koniec zeszłego roku – 17 grudnia 2020. W tym samym dniu zwodowano również niszczyciel min 258/3 czyli Mewę Trzeci niszczyciel min zwodowany.
Kontrakt na holowniki dla Marynarki Wojennej RP
Kontrakt o wartości 283 488,6 tys. zł na budowę sześciu holowników typu B860 został podpisany 19 czerwca 2017 r. Według pierwotnych uzgodnień przekazanie gotowych jednostek miało nastąpić po 3 rocznie w latach 2019-2020. Zmiany konstrukcyjne, jakich dokonania zażyczył sobie zamawiający już w trakcie zaawansowanej budowy pierwszych jednostek, wpłynęły na znaczne przesunięcie tego harmonogramu. W efekcie prototypowy H-11 Bolko został przekazany odbiorcy dopiero 10 stycznia 2020 r. W tamtym roku stocznia przekazała Inspektoratowi Uzbrojenia jeszcze trzy kolejne holowniki: 23 marca H-1 Gniewko, 13 lipca H-2 Mieszko oraz 17 listopada H-12 Semko. W bieżącym roku dołączył do nich H-3 Leszko przekazany 23 lutego 2021.
Wszystkie dostarczone holowniki weszły już do służby. Większość jest aktualnie w składzie Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, który dysponuje trzema z nich: H-1 Gniewko, na którym banderę podniesiono 15 kwietnia 2020 r., H-2 Mieszko, który pod banderą jednostek pomocniczych służy od 14 sierpnia 2020 r. oraz H-3 Leszko, na którym uroczystość pierwszego podniesienia bandery miała miejsce 10 marca br.
Rozpoczynający próby H-13 Przemko dołączy do będących aktualnie w składzie 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża H-11 Bolko i H-12 Semko, na których banderę podniesiono w Świnoujściu odpowiednio 25 lutego oraz 9 grudnia ubiegłego roku.
Opis konstrukcji
Holowniki typu B860 o kontraktowej wyporności pełnej 490 t mają długość całkowitą 29,2 m, szerokość 10,46 m oraz zanurzenie 4,2 m. Ich napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU 12V 4000 M53 o mocy po 1193 kW, które przekazują moc na dwa pędniki azymutalne Schottel SRP360FP zapewniające jednostce prędkość 12 w. Uciąg kontraktowy holowników wynosi 35 T. Ich załoga składa się z 10 ludzi (5 podoficerów i 5 marynarzy). Autonomiczność wynosi 5 dni.

Są to jednostki wielozadaniowe przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped ćwiczebnych Wodowanie holownika Bolko.