W piątek, 30 maja 2025, czeska spółka AERO Vodochody Aerospace poinformowała, że do węgierskiej 59. Bazy Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun dostarczono pierwsze 3 z 12 najnowszych samolotów szkolenia zaawansowanego L-39 Skyfox (wcześniej oznaczonych jako L-39NG).
Zdjęcia: AERO Vodochody Aerospace
W uroczystości formalnego przekazania wojskom lotniczym Węgier (Magyar Légierő) samolotów uczestniczyli w przedstawiciele węgierskich sił zbrojnych, Ministerstwa Obrony i czeskiego producenta.
Dzisiaj przypada ważny kamień milowy w historii Węgierskich Sił Zbrojnych, a konkretnie w rozwoju Węgierskich Sił Powietrznych. Przybycie pierwszych samolotów szkolnych L-39 Skyfox nie tylko wyznacza nowy poziom naszych możliwości lotnictwa bojowego, ale także odzwierciedla zdeterminowany, dynamiczny i celowy program rozwoju wojskowego, który zainicjowaliśmy i konsekwentnie kontynuujemy. W ramach tego rozwoju stworzyliśmy najnowocześniejsze centrum symulacyjne – obiekt ten będzie wyjątkowy na Węgrzech i w naszym regionie. Najnowszy system szkoleniowy i samolot L-39 Skyfox zostaną zintegrowane z programem NATO Flight Training Europe, wzmacniając tym samym Sojusz Północnoatlantycki – powiedział Zsolt Kutnyánszky, sekretarz stanu ds. Rozwoju Sił Zbrojnych i Polityki Obronnej w Ministerstwie Obrony Węgier.
Bardzo się cieszę, że mogę być obecny podczas tego ważnego wydarzenia, kiedy pierwsze trzy samoloty L-39 Skyfox staną się częścią Węgierskich Sił Powietrznych. Węgry są szanowanym członkiem NATO i stawiają wysokie wymagania swoim siłom zbrojnym, a zwłaszcza szkoleniu pilotów myśliwców. Dlatego też jesteśmy bardzo zadowoleni, że samolot L-39 Skyfox został wybrany jako platforma szkoleniowa dla nowego pokolenia węgierskich pilotów myśliwców. Dzisiejsze przekazanie oznacza zakończenie wspólnych wysiłków, a jednocześnie otwiera nowy rozdział i długoterminowe partnerstwo. Cieszymy się na dalszą współpracę z Węgierskimi Siłami Obronnymi – dodał prezes AERO Vodochody Aerospace, Viktor Sotona.
Samoloty L-39 Skyfox są częścią kompleksowego systemu szkoleniowego, który oprócz samych samolotów obejmuje również symulatory, systemy wsparcia naziemnego i wsparcie operacyjne. Do tej pory trzech węgierskich pilotów instruktorów i szesnastu techników pomyślnie ukończyło szkolenie we Vodochody w powiecie Praga-Wschód, w kraju środkowoczeskim. Piloci wykonali prawie 100 lotów szkoleniowych, w tym loty nocne i w formacji.
Czesi pozostaną w bazie Kecskemét ze swoim zespołem inżynierów i specjalistów, którzy zapewnią wsparcie podczas wprowadzania samolotów do służby.
Przypomnijmy, że pod koniec 2016 rząd Węgier zainicjował ambitny program modernizacyjny Zrinyi 2026 obejmujący wszystkie rodzaje sił zbrojnych, w których m.in. zadeklarowano zakup 8 samolotów szkolenia zaawansowanego/rozpoznania i 4 lekkich bojowych. W końcu 31 marca 2022 zdecydowano o wyborze jednej platformy i zamówiono 12 egzemplarzy L-39NG, skonfigurowanych odpowiednio do wskazanych zadań. Pierwotnie dostawy zaplanowano na 2024, ale ostatecznie opóźniły się. Umowa obejmuje również dostawę sprzętu naziemnego, symulatorów i programu szkoleniowego. Pierwsze dwa samoloty zostały zaprezentowane 8 kwietnia br.
Węgry stały się trzecim w kolejności odbiorcą po Republice Czeskiej (4 egzemplarze dla spółki LOM Praha) i Wietnamie (12 egzemplarzy). L-39 Skyfox zostały zamówione również przez wojska lotnicze Senegalu (w liczbie 4 egzemplarzy), Ghany (6), a także spółki Skytech (10 z opcją na 6 kolejnych) i RSW Aviation (12 wraz z modernizacją 6 L-39 do standardu równoważnego L-39CW). Dodatkowo AERO modernizuje L-39 spółek Draken International i Breitling Jet Team do standardu L-39CW. Zakup negocjują też Algieria i Kambodża, a obecnie są oferowane także Słowacji.
L-39 Skyfox
18 września 2020 zakończono certyfikację typu, uzyskując europejski certyfikat zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21) i EMACC (European Military Airworthiness Certification Criteria). Proces zrealizowano na dwóch prototypach o nr fabrycznych 16-7001 i 16-7004, z których pierwszy oblatano 22 grudnia 2018.
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej jako F/A-259 Striker.
L-39 Skyfox wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie amerykańskiej spółki Genysys Aerosystems. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.
W produkcję L-39 Skyfox zaangażowanych jest około 400 firm-dostawców, z czego około 65% pochodzi z Republiki Czeskiej. Montaż jednego L-39 Skyfox wymaga około 14 000 części, 17 500 nitów i 31 000 godzin pracy.