W czwartek, 5 grudnia 2024, w zakładach amerykańskiej spółki Lockheed Martin Aeronautics (część Lockheed Martin) w Fort Worth w Teksasie odbyła się uroczystość symbolicznego rozpoczęcia budowy pierwszego z 35 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, zamówionych przez Republikę Federalną Niemiec (Belgia rozpoczyna szkolenia w locie na F-35).
Niemiecką delegację reprezentowali przedstawiciel wojsk lotniczych (Luftwaffe) oraz Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) przy Federalnym Ministerstwie Obrony Niemiec. Jak zauważył Inspektor Luftwaffe, gen. Ingo Gerhartz, jest to kolejny kamień milowy na drodze do szybkiego wprowadzenia F-35.
Podczas uroczystości przedstawiciele delegacji złożyli podpisy na wrędze kadłubowej pierwszego egzemplarza niemieckiego F-35A, który otrzymał nr fabryczny MG-01.
Przypomnijmy, że 28 lipca 2022 Niemcy otrzymały zgodę Departamentu Stanu USA na zakup 35 samolotów F-35A z pakietem wyposażenia i uzbrojenia za maksymalnie 8,4 mld USD. 14 grudnia 2022 Federalne Ministerstwo Obrony podpisało stosowną umowę międzyrządową (LOA). 17 sierpnia 2023 amerykańskie dowództwo NAVAIR podpisało umowę o wartości 622,36 mln USD (2,557 mld zł) z Lockheed Martin Aeronautics na pierwsze prace związane z produkcją niemieckich samolotów.
Zgodnie z umową LOA, pierwsze osiem samolotów zostanie przekazanych Luftwaffe w 2026. Trafią do międzynarodowego ośrodka szkoleniowego, który powstał w bazie lotniczej Ebbing Gwardii Narodowej stanu Arkansas w Fort Smith (gdzie także od stycznia 2024 szkolić się będzie polski personel po niedawnym oblocie pierwszych dwóch polskich F-35A Husarz).
Następnie, w 2027 pierwsze niemieckie F-35A trafią do swojej bazy macierzystej w Büchel w Nadrenii-Palatynacie. Zastąpią obecnie stacjonujące tam samoloty Tornado IDS. Są tam składowane amerykańskie głowice jądrowe (w liczbie 20 egzemplarzy) w ramach programu NATO Nuclear Sharing. Odpowiednie prace modernizacyjne infrastruktury naziemnej pod kątem przyjęcia F-35A mają pochłonąć ok. 170 mln EUR i zakończyć się w lutym 2026.
Niemiecki przemysł w programie F-35
Do programu F-35 dołączył także niemiecki przemysł obronny. 17 lutego 2023 grupa Rheinmetall AG podpisała list intencyjny z Northrop Grumman i Lockheed Martin w sprawie możliwości uruchomienia w Niemczech zakładu produkcyjnego centropłatów F-35.
4 lipca 2023 poinformowano, że zakład powstanie w miejscowości Weeze w Nadrenii Północnej-Westfalii, w pobliżu granicy z Królestwem Niderlandów. 1 sierpnia 2023 odbyła się uroczystość symbolicznego wmurowania kamienia węgielnego pod przyszły zakład, a 2 lipca 2024, spółka-córka Rheinmetall Aviation Services (RAS) podpisała umowę z AERO-Bildungs na zapewnienie realizacji szkoleń technicznych dla pracowników przyszłego zakładu w Weeze. Celem jest ukończenie placówki wiosną 2025, a następnie rozpoczęcie produkcji latem tego samego roku.
Pierwszy centropłat wyprodukowany w Niemczech zostanie przekazany partnerom amerykańskim w pierwszym kwartale 2027. Będzie to druga taka linia montażowa, po zakładach Northrop Grumman F-35 IAL (Integrated Assembly Line), które mieszczą się w Palmdale w Kalifornii.
Sukcesy programu F-35 Joint Strike Fighter
22 listopada br. Departament Obrony USA podpisał umowę o wartości 869,947 mln USD (3,62 mld zł) z Lockheed Martin na pierwsze prace przy 20. partii produkcyjnej samolotów rodziny F-35 Lightning II w ramach produkcji wielkoseryjnej (Full-Rate Production, FRP).
Dzień przed kontraktem Rumunia zamówiła 32 F-35A stając się 20. użytkownikiem rodziny tych samolotów na świecie, niedawno rozpoczęła się budowa pierwszego z 64 samolotów dla Finlandii, zawarta została umowa produkcyjna na pierwsze z 24 czeskich egzemplarzy, umowa międzyrządowa na zakup 20 F-35A (z opcją na 20 kolejnych) przez Grecję. Z kolei Włochy ogłosiły plan zakupu kolejnych 25 F-35, w tym 15 F-35A i 10 F-35B, Królestwo Niderlandów ogłosiło pełną gotowość operacyjną swoich F-35A, których liczba zostanie zwiększona do 58 (zostały rozmieszczone ostatnio w Estonii). Z kolei 26 listopada br. chęć oficjalnego powrotu do programu F-35 JSF ogłosiła Turcja.
Dotychczas Lockheed Martin dostarczyła ponad 1080 samolotów F-35 Lightning II trzech wersji, które wylatały już ponad 950 tys. godzin.
Next Step #F35 – Unser Inspekteur hat heute gemeinsam mit der Vertreterin der Rüstungsabteilung das Flügel-Mittelteil der ersten Maschine bei @LockheedMartin in den 🇺🇸 signiert.
„Ein weiterer Meilenstein auf dem Weg zur schnellen Einführung der F-35“, so unser Boss.Dank geht… pic.twitter.com/7EGtHvBbQR
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) December 6, 2024