27 stycznia br. służba prasowa niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe) zaprezentowała w mediach społecznościowych fotografie pierwszego z trzech przyszłych samolotów tankujących KC-130J Hercules, które będą eksploatowane z samolotami francuskimi tego typu. Tym samym zakończył się etap montażu ostatecznego w zakładach Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia.
Przyszły niemiecki KC-130J Hercules
Zaprezentowany samolot jest kompletny, a następnymi etapami będzie naniesienie powłok malarskich, rozpoczęcie prób naziemnych, oblot oraz program prób w powietrzu. Później zostanie przekazany zamawiającemu.
Plan zakupu amerykańskich samolotów został ogłoszony 4 października 2016. Niemcy otrzymały zgodę na zakup procedurą FMS (Foreign Military Sales) trzech transportowych C-130J-30 Super Hercules i trzech powietrznych tankowców KC-130J Hercules, 4 maja 2018 za maksymalnie 1,4 mld USD. Umowa międzyrządowa została sygnowana dwa lata później. Dostawy wszystkich samolotów mają zakończyć się w 2024 (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec).
Pierwszy transportowy C-130J-30 Super Hercules o nr seryjnym 5930 i rejestracyjnym 55+01 został przekazany zamawiającemu 1 lutego 2022, drugi egzemplarz (5938; 55+02) z końcem lipca, natomiast trzeci (5944; 55+03) 24 sierpnia (Niemcy odebrały pierwszego Super Herculesa).
Wraz z trzema tankowcami KC-130J Hercules, trafiają one do niemiecko-francuskiego międzynarodowego ośrodka szkoleniowego dla przyszłych załóg samolotów C-130J/KC-130J o nazwie France/Germany Multinational Training Centre we francuskiej 105. bazie lotniczej Évreux w Normandii. Uzupełnieniem są dwa francuskie C-130J-30 i dwa KC-130J – jest to trzon wspólnej niemiecko-francuskiej eskadry transportowo-tankującej (Binational Air Transport C-130J Squadron) (Pierwszy KC-130J dla Francji).
Zakup przez Niemcy Super Herculesów jest powiązany z wycofaniem z końcem 2021 kilkunastu przestarzałych samolotów transportowych Transall C-160D o napędzie turbośmigłowym. Nowe samoloty uzupełnią zdolności transportowe i tankujące wraz z cięższymi Airbus A400M-180 Atlas, które już teraz są koniem roboczym Luftwaffe z odebranymi dotąd 38 egzemplarzami (z zamówionych 53 z opcją na 7 kolejnych). Jednak do niektórych zadań większe europejskie samoloty są po prostu nie ekonomiczne.
Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m (Australia kupi nowe Super Herculesy, Super Herculesy i radary dla Egiptu, Filipiny chcą C-130J Super Hercules).
Die ersten Bilder unserer neuen Maschine! Die KC130J, hier beim Rollout, ist die Tankerversion der Hercules und wird in unserer binationalen Staffel gemeinsam mit @Armee_de_lair in Evreux 🇫🇷 eingesetzt. Dank an @LockheedMartin für die Bilder. pic.twitter.com/EJnwXJK3Io
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) January 27, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.