W piątek, 15 grudnia, europejska spółka Airbus Helicopters (cześć grupy Airbus) opublikowała nagranie wideo z oblotu pierwszego z siedmiu śmigłowców wielozadaniowych NHIndustries NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter), przeznaczonych dla marynarki wojennej Hiszpanii (Armada Española) (Pierwszy niemiecki NH90 MRFH aka. Sea Tiger oblatany).
Oblatany w piątek egzemplarz z ośrodka produkcyjnego Airbus Helicopters w Donauwörth w Bawarii, nosi tymczasowy niemiecki numer rejestracyjny 98+80, charakterystyczny co ciekawe dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine). Jak wskazuje producent oblot rozpoczyna proce certyfikacji nowej konfiguracji dla użytkownika i kwalifikacji, dzięki którym będzie mógł zostać dostarczony zamawiającemu.
Siedem NHI NH90 TTH w Armada Española będzie pełnić zadania transportowe, logistyczne i desantowe jako następcy starszych śmigłowców wielozadaniowych rodziny H-60 Seahawk, czyli 12 SH-60B i 8 SH-60F, ale nie 8 nowo zamówionych MH-60R (Produkcja MH-60R Seahawk dla Hiszpanii). Co ciekawe, do szkolenia pilotów NH90 TTH będzie służyć siedem lekkich śmigłowców wielozadaniowych Airbus H135, z których pierwszy egzemplarz odebrano 27 października br. (Marynarka wojenna Hiszpanii odbiera śmigłowce Airbus H135).
Siedem NH90 TTH pochodzi z puli 23 wiropłatów tego typu zamówionych w konsorcjum NHIndustries (Airbus Helicopters, Leonardo i Fokker) w grudniu 2018 z łącznie 45 NH90, napędzanych dwoma silnikami turbowałowymi GE Aviation CT7.
W 2005 Ministerstwo Obrony Hiszpanii planowało zakup nawet 45 śmigłowców. Według szacunków z 2010 miały one kosztować nawet 1,26 mld EUR, jednak dwa lata później kosztorys wzrósł dwukrotnie aż do 2,46 mld EUR. W związku z tym zamówienie zostało zredukowano najpierw do 37, a potem do 22 wiropłatów.
W styczniu 2018 prezes generalny NHIndustries Vincent Dubrule informował, że Hiszpania jest skłonna zamówić kolejne 23 wiropłaty. Tak też stało się 16 listopada tego samego roku, gdy Ministerstwo Obrony Hiszpanii zdecydowało się na uzupełnienie liczby zamówionych wiropłatów i powrotu do pierwotnej liczby 45. Umowę sygnowano miesiąc później. Wartość podpisanej umowy to 1,38 mld EUR (Symulator NH90 w Hiszpanii).
NH90 w różnych konfiguracjach w wersji GSPA wchodzą do służby pod nazwą HT-29 Caimán, które mają być używane przez trzy rodzaje sił zbrojnych. Piętnaście z nich zostało już przekazanych do sił aeromobilnych FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra) dla batalionu Maneuver III w Agoncillo (z 25 zamówionych). Wersja ta jest przystosowana do transportu żołnierzy i ładunków oraz wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych, ratownictwa bojowego i ewakuacji medycznej, w dzień i w nocy oraz w każdych warunkach atmosferycznych, a sześć w wersji do misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR, Search And Rescue) i bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR, Combat Search And Rescue) do wojsk lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio) (Hiszpania odebrała pierwszy NH90 SAR).
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1735675889310920720?s=20