We wtorek, 29 października 2024, służba prasowa niemieckich sił zbrojnych (Bundeswehry) poinformowała, że wojska lądowe (Heer) rozpoczynają testy pierwszego zmodernizowanego czołgu Leopard 2A7A1, który został wyposażony w aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy HV (Heavy Vehicles), produkcji spółki EuroTrophy GmbH (joint venture izraelskiej Rafael Advanced Defense Systems, niemieckiej KNDS Deutschland i europejskiej General Dynamics European Land Systems).
Zdjęcia: Volker Muth, Bundeswehra
Za próby ma odpowiadać 41. Ośrodek Badawczy Technologii Obronnych Systemów Pojazdów Lądowych, Techniki Inżynieryjnej i Polowej (Wehrtechnische Dienststelle für landgebundene Fahrzeugsysteme, Pionier- und Truppentechnik 41) w Trewirze, w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat. Po pozytywnej ocenie pojazd zostanie przekazany Heer w połowie 2025. Pozostałe 16 egzemplarzy zmodernizowanych czołgów trafi do odbiorcy z końcem 2025. Leopard 2A7A1 powstaje poprzez modernizację wersji 2A6A3.
Prace są wynikiem umowy o wartości 120 mln EUR z 23 lutego 2021 pomiędzy Rafael Advanced Defense Systems z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawy i integrację systemu Trophy HV z czołgami Leopard 2. Umowa dotyczyła także jednego pojazdu testowego, który zaprezentowano już 2 listopada 2021.
Jako nowe dostarczono 17 wież Leoparda 2A6A3 i jedną Leoparda 2 VT-ETB na potrzeby pojazdu testowego, które zintegrowano z dostępnymi podwoziami. Wieże zostały przeprojektowane w celu dostosowania do montażu elementów systemu i uwzględnienia dodatkowego zasilania.
Jeden z radarów Elta EL/M-2133 WindGuard
Zgodnie z podpisaną umową, podwykonawcą w zakresie integracji jest niemiecka spółka KNDS Deutschland (wcześniej jako: Krauss-Maffei Wegmann). Obejmą integrację elementów systemu Trophy HV, w tym czterech radiolokatorów Elta EL/M-2133 WindGuard pracującym w pasmach Fi G, wykrywających zagrożenia wokół chronionego pojazdu oraz wyrzutni dwóch efektorów MEFP (Multiple Explosively Formed Penetrator), układów sterowania i oprogramowania, a także zestawów części zamiennych, pakietu szkoleniowego i operacyjnego.
KNDS Deutschland dostarcza również specjalne kontenery do transportu i przechowywania komponentów, specjalnych narzędzi i akcesoriów systemu. Należą do nich atrapy gabarytowo-masowe, które są używane, gdy prawdziwy system nie może lub nie powinien być zamontowany na czołgu.
Kierownik projektu modernizacji Leopard 2A7A1 w Bundeswehrze, płk Gunnar Steinseifer, podkreślił: Leopard 2A7A1 uosabia najnowocześniejszy stan technologiczny w produkcji czołgów. Ponadto wysyła mocny sygnał dotyczący modernizacji sił pancernych i dostosowania do obecnych i przyszłych zagrożeń.
System skutecznie neutralizuje zagrożenia, takie jak przeciwpancerne pociski kierowane, granatniki przeciwpancerne i bezzałogowe statki powietrzne, zwiększając w ten sposób przeżywalność pojazdów opancerzonych na polu walki.
Jedna z wyrzutni efektorów MEFP
W dalszej kolejności Trophy HV trafi na najnowsze Leopardy 2A8, które konstrukcyjnie mają bazować na węgierskich Leopardów 2A7HU i omawianych 2A7A1. Jak dotąd w tej konfiguracji zamówiły je Niemcy (18 + 105 egzemplarzy) oraz Norwegia (54 egzemplarzy). Zestawy Trophy HV dla tych państw zamówiono 6 września 2023. Należy oczekiwać, że w przyszłości zostaną zintegrowane z Leopardami 2A8 kolejnych użytkowników: Czech (56 egz.), Królestwa Niderlandów (46 egz. z opcją na 6 kolejnych), Litwy (54 egz.) i Chorwacji (ok. 50 egz.).
Jeśli chodzi o Niemcy, to 12 października 2023 odebrano ostatni ze 104 zmodernizowanych czołgów Leopard 2A7V na mocy umowy z września 2017 o wartości 760 mln EUR. Następnie w marcu 2019 podpisano umowę o wartości 428 mln EUR na modernizację 101 wozów w wersjach 2A6 i 2A6M2 (wraz z zakupem dużej partii amunicji artyleryjskiej, z czego na same czołgi ponad 300 mln EUR). Dostawy mają zakończyć się w 2026. Wraz z dostawami Leopardów 2A7A1 i Leopardów 2A8, Bundeswehra będzie w przyszłości dysponować prawdopodobnie 430 czołgami Leopard 2.
Wcześniej zestawy Trophy HV zintegrowano z izraelskimi Merkava Mk 3, Mk 4M Windbreaker i najnowszymi Mk5 oraz amerykańskimi M1A2SEPv2 Abrams, natomiast na modernizowane brytyjskie Challenger 3 trafiają lżejsze Trophy MV (Medium Vehicles). Na bazie Trophy powstał koreański KAPS-2 oferowany dla pakietu modernizacyjnego K2 Heuk-Pyo (Black Panther), a oryginalny system jest w polu zainteresowania Japonii w programie modernizacji czołgów typu 10. Elementy systemu Trophy można było też zauważyć np. na demonstratorze technologii Leopard 2A-RC 3.0.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.