W poniedziałek, 3 listopada 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała, że dostarczyła Ministerstwu Obrony Indonezji pierwszy z dwóch czterosilnikowych samolotów transportowych A400M-180 Atlas. Jak podkreślono, stanowi ważny krok w wysiłkach kraju na rzecz modernizacji zdolności transportu wojskowego. Ciężki samolot transportowy będzie eksploatowany przez Siły Powietrzne Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU).
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Ceremonia odbioru odbyła się w bazie sił lotniczej Halim w Dżakarcie, po formalnym przekazaniu samolotu w zakładach Airbusa w Sewilli w Hiszpanii. To pierwszy z dwóch samolotów A400M zamówionych przez Indonezję w 2021. Dostawa drugiego samolotu planowana jest na 2026.
Dziś witamy Indonezję jako dziesiątego użytkownika A400M – powiedział Karl Heinz Grossman, szef działu międzynarodowego w Airbus Defence and Space. Dzisiejsza dostawa stanowi wyraz zaufania do wielozadaniowych możliwości tego samolotu oraz jego przydatności do działań w zróżnicowanych i wymagających warunkach, takich jak złożone geograficznie środowisko Indonezji. Będziemy wspierać Siły Powietrzne Indonezji w rozpoczęciu eksploatacji A400M w misjach krajowych i regionalnych.
Dodatkowo Airbus zapewni Siłom Powietrznym Indonezji kompleksowe szkolenia i usługi wsparcia technicznego, aby ułatwić płynne wprowadzenie samolotu do służby. W związku z dostawą A400M Indonezja rozważy możliwość zintegrowania na obu samolotach nowo opracowanego zestawu gaśniczego dedykowanego tym samolotom.
Modułowy zestaw przeciwpożarowy typu roll-on/roll-off pozwala szybko przekształcić A400M w samolot gaśniczy zdolny do zrzutu do 20 000 litrów środka gaśniczego lub wody w jednym przelocie. Ta nowa zdolność znacząco wzmocni możliwości Indonezji w zakresie reagowania na pożary lasów na rozległych i często trudno dostępnych obszarach kraju (Koniec testów zestawów gaśniczych dla Airbus A400M we Francji).
Dostarczony Indonezji A400M jest skonfigurowany do misji transportu ładunków, żołnierzy, ewakuacji medycznej (MEDEVAC) oraz zadań humanitarnych. Może przewozić maksymalny ładunek o masie do 37 ton – w tym śmigłowce, pojazdy czy pomoc humanitarną. Podczas typowej misji z ładunkiem 30 ton samolot może przelecieć 2400 mil morskich, obejmując zasięgiem całe terytorium archipelagu od Dżakarty.
A400M został zaprojektowany z myślą o elastyczności operacyjnej – może operować z krótkich, nieutwardzonych pasów startowych, a także pełnić funkcję wielozadaniowej platformy do tankowania w powietrzu, zwiększając zasięg operacyjny Sił Powietrznych Indonezji.
A400M dla Indonezji
Przypomnijmy, że 18 listopada 2021, ostatniego dnia targów Dubai Airshow, Ministerstwo Obrony Indonezji złożyło zamówienie w Airbusie na dwa samoloty A400M-180 Atlas z opcją na cztery kolejne w konfiguracji transportowej i tankowania w powietrzu.
Montaż końcowy omawianego samolotu o nr seryjnym MSN148 rozpoczął się w zakładzie Airbusa w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii, 20 stycznia br. Dobiegają końca prace przy drugim egzemplarzu o nr seryjnym MSN150. Następnie 11 czerwca informowano o ukończeniu montażu i procesu nakładania powłok malarskich MSN148, natomiast 1 sierpnia o jego oblocie, co zapoczątkowało proces zdawczo-odbiorczy przed dzisiejszym przekazaniem.
Warto dodać, że w ubiegłym roku czasie Indonezja zdecydowała się na zakup czterech śmigłowców wielozadaniowych H145, produkowanych przez spółkę Airbus Helicopters, także wchodzącą w skład grupy Airbus, a podczas wystawy Singapore Airshow 2024 zamówiono trzy kolejne lekkie samoloty transportowe CN235-220. TNI-AU dysponują obecnie jednym samolotem transportowym Boeing 737, 23 samolotami z rodziny Hercules: C-130B/H/L-100, 9 Airbus C212 Aviocar i 14 Airbus C295/CN235, a także jednym tankowcem KC-130B.
W grudniu 2024 pierwszy z dwóch A400M odebrał Kazachstan. Obecnie jest on oferowany w Indiach w programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft), gdzie stawką jest dostawa od 40 do 80 średnich samolotów transportowych, a zainteresowanie ma wyrażać także Polska. Dotychczasowi użytkownicy tej platformy to Niemcy (49 odebranych z 53 zamówionych + 7 w ramach opcji), Wielka Brytania (22 odebrane), Belgia (7), Francja (24 odebrane + 26 zamówionych), Hiszpania (14 odebranych + 13 zamówionych), Luksemburg (1), Malezja (4) i Turcja (10). Z tym, że niedawno pojawiły się doniesienia, że Francja i Hiszpania chcą zredukować zamówienia o 13 i 10 egzemplarzy. Dotychczas, łącznie ze 178 samolotów zakontraktowanych, dostarczono ponad 130 z nich.
A400M ma 45,1 m długości, 42,4 m rozpiętości skrzydeł i 14,7 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 141 t, z czego 37,5 t to ładunek użyteczny. Napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Europrop TP400-D6 o mocy 11 000 KM każdy, rozwija prędkość przelotową 781 km/h, osiąga pułap 12 200 m i zasięg do 8700 km (przy ładunku 20 t spada do 6400 km, 30 t – 4500 km, a przy maksymalnym obciążeniu do 3300 km).
Warto dodać, że spółka Airbus Poland z Warszawy na potrzeby programu A400M od 2021 dostarcza moduły uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks) oraz struktury Top Shell (część łącząca skrzydła z kadłubem samolotu).
Airbus Defence and Space delivered the first #A400M to the Indonesia Ministry of Defence, marking a major milestone in the country's efforts to modernise its military transport capabilities. The heavy tactical airlift will be operated by the Indonesian Air Force. 🇮🇩
Read more:… pic.twitter.com/ThTTyDwNew
— Airbus Defence (@AirbusDefence) November 3, 2025
