W poniedziałek, 25 sierpnia 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała w mediach społecznościowych, że przebazowała ze swoich zakładów w Gavião Peixoto w stanie São Paulo do zakładów portugalskiej spółki OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal pierwsze dwa lekkie samoloty szturmowe A-29N Super Tucano z 12 zamówionych przez rząd w Lizbonie.
Zgodnie z informacją umieszczoną na Facebooku, w portugalskim zakładzie, co ciekawe należącym w 65% do Embraera, samoloty przejdą prace dostosowawcze do konfiguracji przeznaczonej dla europejskich państw członkowskich NATO.
Konfiguracja A-29N ma obejmować modyfikacje wyposażenia pokładowego, w tym nowe systemy wymiany informacji, a także certyfikację na wykonywanie lotów przez jednego pilota. Dzięki temu będzie mógł być wykorzystywany do współpracy z wysuniętymi nawigatorami naprowadzania lotnictwa JTAC (Joint Terminal Attack Controller). Symulator lotu również zostanie zmodernizowany do najbardziej wymagających światowych standardów, w tym rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej. Wariant ten został ujawniony podczas wystawy LAAD Defence & Security 2023 w Rio de Janeiro.
Przypomnijmy, że 27 listopada 2023 Ministerstwo Obrony Portugalii zaprezentowało założenia dokumentu planistycznego dotyczącego transformacji wojsk lotniczych (Força Aérea Portuguesa) o nazwie Air Force 5.3. W ramach tego planu, ogłoszono pozyskanie samolotów wielozadaniowych nowej generacji (wybrano F-35A Lightning II, wokół których ostatnio wybuchły kontrowersje, choć wojsko deklaruje, że nadal chce te samoloty), bezzałogowych statków latających oraz lekkich samolotów szturmowych.
16 grudnia 2024 Portugalia podpisała umowę na zakup 12 lekkich, turbośmigłowych samolotów szturmowych A-29N Super Tucano wraz z symulatorem lotu oraz towarami i usługami wsparcia logistycznego. Zakup za równowartość około 200 mln EUR (852,9 mln zł) został zatwierdzony 12 grudnia przez Radę Ministrów Portugali.
17 lipca br. informowano o oblocie pierwszego egzemplarza dla wojsk lotniczych Portugalii (Força Aérea Portuguesa, FAP), a następnie kolejnego, które przeszły fabryczne testy w locie.
Portugalia zamówiła w brazylijskiej spółce, początkowo, 5 średnich odrzutowych samolotów transportowych KC-390 Millenium z opcją na jeden, którą ostatnio wykorzystano, rozszerzając zamówienie o kolejną opcję na następne 10 samolotów w przyszłości. Jak dotąd dostarczono trzy egzemplarze.
OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal
OGMA Grupo Embraer została założona w 1918 roku i jest spółką specjalizującą się w usługach wsparcia eksploatacji, remontów i przeglądów (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) dla samolotów, silników lotniczych i produkcji usług aerostrukturalnych. Partnerstwo, etyka, wydajność i doskonałość usług towarzyszą ewolucji w zakładzie Alverca do Ribatejo od ponad 100 lat. Jest to zespół wyspecjalizowanych profesjonalistów, którzy codziennie pracują, aby przekraczać oczekiwania klientów, oferując usługi wysokiej jakości i doskonałości. Ten pracodawca zatrudnia ponad 1700 pracowników zaangażowanych w działalność biznesową i obszary wsparcia, OGMA jest firmą napędzaną przez ludzi z know-how, którzy każdego dnia dokładają wszelkich starań, aby zaspokoić potrzeby klientów, dzięki czemu OGMA jest jedną z firm eksportujących, które generują wartość dla gospodarki krajowej i lokalnej, a także światowym punktem odniesienia w branży MRO. Jak wspomniano, 65% własności należy do Embraera, a pozostałe 35% do portugalskiego Skarbu Państwa (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 rozmawiają z portugalską OGMA).
Czytaj także:
- Embraer poszukuje partnerów na Litwie
- Wsparcie dla libańskiej floty A-29B Super Tucano
- Paragwaj odbiera samoloty szturmowe Embraer A-29 Super Tucano
- Panama kupi samoloty Embraer A-29 Super Tucano i Airbus C295
- Wsparcie eksploatacji amerykańskich A-29C Super Tucano
- Urugwaj zwiększa zamówienie na szturmowe Embraer A-29 Super Tucano
- Super Tucano dla nieujawnionego odbiorcy z Afryki
- Super Tucano dla nieujawnionego odbiorcy




