W poniedziałek, 3 marca 2025, służba prasowa królewskich marokańskich sił zbrojnych (Al-Quwwat al-Musallaha al-Malakiyah al-Maghribiyah) poinformowała w mediach społecznościowych o transporcie morskim ze Stanów Zjednoczonych z pierwszą partią śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian, z łącznie 24 zamówionych.
Zdjęcia: Royal Moroccan Armed Forces via X
Zgodnie z zaprezentowanymi fotografiami, transport obejmował przynajmniej 6 egzemplarzy. Wcześniej, 28 i 29 stycznia br. zaprezentowano pierwsze oficjalne fotografie wiropłatów gotowych do przekazania jeszcze na lotnisku Midland w Odessie w Teksasie, choć pierwsze nieoficjalne pojawiły się w mediach społecznościowych już 9 grudnia 2024.
Śmigłowce otrzymały charakterystyczne pustynne malowanie królewskich marokańskich wojsk lotniczych (Adwas ujenna ageldan) i wiadomo, że trafią do bazy lotniczej Khouribga, położonej 130 km na południowy wschód od Casablanki, która od 2022 przechodziła odbudowę infrastruktury.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2019 Departament Handlu Stanów Zjednoczonych informował, że Królestwo Maroka zdecydowało się na zakup 24 śmigłowców AH-64E Apache Guardian o wartości około 1,5 mld USD (wówczas 5,81 mld zł). Tym samym odrzucono oferty Bell z AH-1Z Viper i tureckiego TUSAS/TAI (Turkish Aerospace Industry) z T-129 ATAK (media nieoficjalnie mówiły o tym od początku 2019).
Następnie, 20 listopada 2019 Maroko otrzymało zgodę na zakup 24 wiropłatów z opcją na 12 kolejnych w pakiecie z wyposażeniem za maksymalnie 4,25 mld USD (wówczas 16,49 mld zł).
Pakiet uzbrojenia obejmował m.in. 441 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R Hellfire II (opcjonalnie 110 kolejnych), 60 ppk AGM-114L Hellfire, 478 zestawów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II dla 3896 sztuk 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 (opcjonalnie 110 kolejnych zestawów i 1320 npr), 200 pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-92H Stinger, 36 działek automatycznych M230E1 i M139 wraz z 65,5 tys. sztuk 30-mm amunicji (27,5 tys. opcjonalnie).
25 czerwca 2020 spółka Boeing informowała o podpisaniu umowy o wartości 429 mln USD (wówczas 1,7 mld zł) z Ministerstwem Obrony tego państwa na dostawy 24 śmigłowców AH-64E wraz z symulatorami. 13 listopada 2023 amerykański producent informował o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego egzemplarza śmigłowca dla Maroka.
Królewskie wojska lotnicze i lądowe Maroka nie mają wyspecjalizowanych śmigłowców uderzeniowych. Po części zadania te realizują 24 śmigłowce Aérospatiale SA 342M/L Gazelle wojsk lotniczych. Inne wiropłaty eksploatowane przez Marokańczyków to 37 transportowych Eurocopter SA 330C/L Puma i 12 CH-47C/D Chinook, 31 wielozadaniowych Bell 205, 26 Bell 206 i 3 Bell 212. Wdrożenie 24 śmigłowców AH-64E pozwoli uzupełnić i wzmocnić zdolności uderzeniowe i wsparcia powietrznego.
Dodajmy, że 20 grudnia ub. r. Maroko otrzymało zgody od USA na zakup partii pocisków rakietowych AIM-120C-8 AMRAAM i bomb szybujących GBU-39B SDB I za łącznie, maksymalnie 174,37 mln USD (wówczas 712,85 mln zł).
Zgodnie z informacją Boeinga z 14 stycznia br., w roku ubiegłym dostarczono 16 nowo wyprodukowanych śmigłowców Apache Guardian oraz 34 przebudowane z wariantu AH-64D. W ubiegłym roku na zakup AH-64E w rekordowej liczbie 96 egzemplarzy zdecydowała się Polska (natomiast 27 lutego br. wyleasingowano od US Army 8 egzemplarzy pomostowych AH-64D). Zostały one zamówione 13 sierpnia 2024 w ramach umowy wartej około 10 mld USD (39,17 mld zł netto/48,18 mld zł brutto).
Jeśli chodzi o nowości programu Apache Guardian, to 27 lutego br. pojawiły się informacje, że plan zakupu dodatkowych 36 egzemplarzy (do 36 posiadanych) przez Koreę Południową został anulowany, 10 lutego w zakładach indyjskiej spółki Tata Boeing Aerospace Limited ukończono budowę jubileuszowej 300. struktury kadłuba, a 15 października 2024 spółka Lockheed Martin otrzymała zlecenie na opracowanie 3. generacji systemu ostrzegania o opromieniowaniu radarem AN/APR-48B MRFI (Modernized Radar Frequency Interferometer). Poza tym Boeing realizuje zamówienia na te śmigłowce dla Egiptu (43 egz.) i Australii (29 egz.).
Boeing tymczasem modernizuje model E do wersji 6.5, która będzie zawierała zaktualizowane oprogramowanie, oraz integruje nowy silnik turbowałowy General Electric T901-GE-900 (oznaczenie producenta: GE3000), który będzie następcą serii T700-701C w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Spółka ogłosiła w październiku 2022 koncepcję Modernized Apache, która jest dostosowana do przyszłych celów modernizacyjnych US Army.
القوات الملكية الجوية تتسلم أولى 6 مروحيات AH-64E Guardian Apache. pic.twitter.com/U6HAmn8w9V
— Royal Moroccan Armed Forces (@MoroccanArmed) March 3, 2025