11 maja br. rzecznik prasowy greckich wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) poinformował w mediach społecznościowych, że do kraju z Włoch przyleciały pierwsze dwa z 10 zamówionych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346B Silver Hawks (Greckie plany modernizacyjne zatwierdzone: Leopardy, Lynxy i F-35).
Zdjęcie: zrzut ekranu via Elliniki Polemiki Aeroporia, Twitter
Dostawa została poprzedzona przeszkoleniem we Włoszech i Izraelu 6 greckich pilotów-instruktorów i 20 techników obsługi naziemnej. Nowe samoloty zastąpią mniej niż 10 jeszcze użytkowanych przestarzałych North American T-2E Buckeye (z 40 pierwotnie zakupionych w standardzie T-2C). Awionika wariantu M-346B bazuje na izraelskim M-346 Lavi, co nie jest przypadkowe.
18 kwietnia 2021 izraelska spółka Elbit Systems informowała o zawarciu umowy o wartości około 1,375 mld EUR (6,26 mld zł) z ministerstwem obrony Grecji na budowę Międzynarodowego Centrum Szkolenia Lotniczego wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) w greckiej bazie lotniczej Kalamata w regionie Peloponez (gdzie mieści się dowództwo 120. Skrzydła Szkolnego EPA) oraz dostawę 10 fabrycznie nowych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master. Była to zasadnicza część izraelsko-greckiego porozumienia w tej sprawie z 5 stycznia 2021. Centrum zapewni do ponad 3500 godzin rocznie nalotu na M-346B.
https://twitter.com/HAFspokesperson/status/1656694706284232709?s=20
W ramach 22-letniej umowy izraelska spółka ma zapewnić także wsparcie techniczne z modernizacją samolotów szkolenia podstawowego: 25 T-6A i 20 T-6A NTA Texan II, dostarczy nowoczesne symulatory lotu FMS (Full Mission Simulators) i FTD (Flight Training Devices) oraz naziemne system szkoleniowy GBTS (Ground-Based Training Stations), system dowodzenia i kontroli, programy szkolenia EVA (Embedded Virtual Avionics) i wsparcie logistyczne.
https://twitter.com/grigoris_p05/status/1656583641785352194
Pierwszy grecki egzemplarz o nr taktycznym 250 i nr seryjnym CSX55277 został oblatany 21 stycznia br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono w północnych Włoszech. 3 kwietnia nastąpił z kolei pierwszy lot z nałożonymi barwami greckich wojsk lotniczych. Z końcem kwietnia w powietrze wzbił się po raz pierwszy drugi egzemplarz o nr taktycznym 251.
https://twitter.com/NichoConcu/status/1643687090117386240
Samoloty szkolenia zaawansowanego M-346B Silver Hawks wraz ze zmodernizowanymi samolotami szkolenia podstawowego Beechcraft T-6A NTA Texan II będą przygotowywać greckich pilotów do obsługi 84 obecnie modernizowanych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 50/52/52+/52+ Advanced do standardu F-16V (równoważnego dla nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70), 24 francuskich Dassault Rafale DG/EG (w standardzie F3-R), a w przyszłości także 18-24 amerykańskich Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Izrael pozostaje największym użytkownikiem M-346 z 30 posiadanymi samolotami, natomiast Włochy użytkują 18 T-346A (poza tym 4 kolejne znajdują się w Międzynarodowym Ośrodku Szkoleniowym IFTS [International Flight Training School] w bazie lotniczej Galatini). Na trzecim miejscu plasuje się Polska z 16 M-346 Bielik oraz Singapur z 12 samolotami (które jednak stacjonują na co dzień we francuskiej 120. bazie lotniczej Cazaux). Poza tym 3 z 6 egzemplarzy odebrał Katar. Powyższa lista wkrótce ulegnie zmianie, gdyż 15 M-346 Master zamówił Azerbejdżan, natomiast 24 egzemplarze Egipt. Poza tym 12 szkolno-bojowych M-346FA (z opcją na 12 kolejnych) zamówiła Nigeria, natomiast 4 M-346Fs 2 M-346DR/FT – Turkmenistan.