We wtorek, 26 sierpnia 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Rzeczypospolitej Polskiej pakietu wsparcia i ulepszeń m.in. do silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-100 napędzających samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Husarz za maksymalnie 1,85 mld USD (6,78 mld zł).
Zdjęcie: st. sierż. Rafał Samluk, Combat Camera, zespół reporterski Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Warszawie wnioskował o możliwość pozyskania sprzętu i usług wspierających utrzymanie gotowości operacyjnej floty F-35A, w tym wsparcie w zakresie programu ulepszania komponentów silników (Component Improvement Program, CIP).
W zakres programu wchodzą następujące pozycje inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): modyfikacje główne i drobne, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie napraw i zwrotów, wsparcie systemów uzbrojenia, w tym oprogramowania, oprogramowanie niejawne i wsparcie dostaw, publikacje niejawne i jawne oraz dokumentacja techniczna, odzież, tekstylia i wyposażenie indywidualne dla personelu obsługowego, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Wykonawcą umowy będzie spółka General Electric Aerospace, a prace zostaną zrealizowane w Evendale,w stanie Ohio.
Program fabrycznego udoskonalania podzespołów silników CIP obejmuje wdrożenie modułów umożliwiających modyfikację zespołów napędowych do nowego standardu. Wcześniej, w latach 2023-2024 podobne pakiety zaoferowano Rumunii, Grecji i Republice Czeskiej. W 2023 program CIP ewoluował w kierunku F135 Engine Core Upgrade (ECU).
Zdjęcie: USAF
W ostatnim czasie Departament Obrony USA zamówił kolejne partie silników rodziny F135 dla do nowych partii F-35 za niemal 3 mld USD oraz produkcję części i komponentów do nich za 115 mln USD.
3 marca br. globalna flota samolotów F-35 przekroczyła nalot wynoszący 1 mln godzin. Jak wówczas informowano, obecny wskaźnik gotowości silników, których dostarczono już ponad 1300 egzemplarzy, wynosi 94% i przechodzą one wspomnianą modernizację rdzenia ECU (Engine Core Upgrade) oraz systemu zasilania i chłodzenia EPACS (Enhanced Power and Cooling System). ECU zapewni zwiększoną trwałość i osiągi silnika, które w pełni umożliwią wykorzystanie samolotów w najnowszej konfiguracji Block 4 i wersji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3) i dalszych możliwości wszystkich trzech wariantów F-35 na całym świecie. Seryjna modernizacja rozpocznie się w 2028.
Jeśli chodzi natomiast o najnowsze informacje na temat polskich F-35A Husarz, to 21 lipca br. kolejna grupa pilotów Sił Powietrznych ukończyła pierwszy etap szkolenia w locie. Zamówiono łącznie 32 egzemplarze F-35A Block 4, z których połowa powstaje w FACO Fort Worth w Teksasie, a druga połowa w FACO Cameri we Włoszech.
Przylot pierwszych egzemplarzy do kraju ma nastąpić na przełomie 2025 i 2026, po czym nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Druga eskadra zostanie skompletowana w latach 2027-2030 w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Z kolei 9 lipca br. amerykańskie Siły Powietrzne (US Air Force, USAF) wzbogaciły się o 500. egzemplarz F-35A.
Czytaj także:
