We wtorek, 25 lutego 2025, w argentyńskiej bazie lotniczej Tandil w prowincji Buenos Aires odbyła się uroczystość prezentacji pierwszego samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-16BM Block 10 z partii 25 eks-duńskich F-16AM/BM MLU Block 10/15. W wydarzeniu brał udział m.in. minister obrony Luis Alfonso Petri i dowódca wojsk lotniczych (Fuerza Aérea Argentina, FAA) gen. Gustavo Javier Valverde.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Argentyny via Facebook
Co warte podkreślenia, jest to jedyny kupiony od duńskiego rządu egzemplarz nielotny, przeznaczony do celów edukacyjnych i szkolnych na ziemi, który został wysłany w częściach pomiędzy 3 a 15 grudnia 2024 z lotniska Aalborga na wyspie Nørrejyske Ø w północnej Danii na pokładzie dwóch argentyńskich średnich samolotów transportowych Lockheed C-130H Hercules. Odbiór nastąpił w bazie lotniczej El Palomar, także w prowincji Buenos Aires, gdzie przeprowadzono proces montażu. Pozostałe samoloty mają trafiać do odbiorcy drogą morską.
Co ciekawe, pod skrzydłami samolotu, oprócz standardowych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze: średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM i krótkiego AIM-9 Sidewinder oraz odrzucanego zbiornika paliwa, można zauważyć lokalnej produkcji bombę szybującą FAS 850 Dardo 3. Została opracowana, nie bez trudności, we współpracy Centrum Badań Stosowanych (Centro de Investigaciones Aplicadas, CIA) Generalnej Dyrekcji Badań i Rozwoju (Dirección General de Investigación y Desarrollo, DGID) oraz Centrum Testów w Locie (Centro de Ensayos en Vuelo, CEV). Projekt sfinalizowano po dekadzie zamrożenia prac, o czym informowano na początku grudnia 2024.
W bieżącym roku ma przejść nowe testy w locie na samolocie szkolno-bojowym FaDeA IA-63 Pampa III Block II (w 2007 testowano poprzednią wersję Dardo 2 na A-4AR Fightinghawk i Dassault Super Étendard do zamrożenia programu w 2012). Dardo 3 ma masę 225 kg, a przy zrzucie z pułapu 10 km ma razić cele na dystansie do 200 km. Prezentacja na F-16 może oznaczać chęć integracji z nimi, choć musi to odbyć się ze zgodą USA.
F-16 dla Argentyny
Przypomnijmy, że 31 lipca 2023 argentyński dziennik La Nacion informował, powołując się na źródła rządowe w Buenos Aires, że administracja prezydenta USA Joe Bidena miała zaoferować Argentynie sprzedaż 38 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM MLU Block 10/15 z Danii oraz 4 patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion z Norwegii (Argentyna odebrała pierwszy P-3C Orion).
11 października 2023, zastępca sekretarza stanu USA ds. polityczno-wojskowych Mira K. Resnick przesłała list do ambasadora Argentyny w USA, Jorge Argüello, ze zgodą na to, aby Dania mogła odsprzedać Argentynie 24 samoloty F-16.
26 marca 2024 duński minister obrony Troels Lund Poulsen i argentyński minister obrony Luis Alfonso Petri podpisali w Buenos Aires list intencyjny torujący drogę do umowy międzyrządowej, która została następnie zawarta 16 kwietnia wraz z jednoczesnym przekazaniem pierwszych trzech egzemplarzy (poza tym rząd w Kopenhadze obiecał przekazanie 19 innych F-16 jako pomoc wojskową walczącej Ukrainie, a ich następcami są F-35A Lightning II).
Tymczasem, 30 października 2024 Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do pakietu uzbrojenia i wsparcia eksploatacji dla argentyńskich F-16 za maksymalnie 941 mln USD (wówczas 3,775 mld zł).
Wojska lotnicze Argentyny borykają się z brakami sprzętowymi po wycofaniu z końcem 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Nowe samoloty bojowe mają także uzupełnić 24 Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (w tym 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.
W poprzednich latach brano pod uwagę zakup fabrycznie nowych FA-50 Fighting Eagle czy FC-1/JF-17 Thunder Block III, jednak z różnych powodów tak się nie stało. Wcześniej brano też ewentualnie pod uwagę pozyskanie używanych IAI Kfir, Dassault Mirage F1, Saab JAS 39C/D Gripen, Suchoj Su-24M czy Eurofighter Typhoon Tranche 1, ale też nowych Leonardo M-346FT, RSK MiG-35 czy Aero L-159 ALCA.
W międzyczasie zakupiono, choć z problemami, dla dowództwa lotnictwa morskiego (Comando de Aviación Naval Argentina, COAN) we Francji 5 używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé, choć te według doniesień medialnych mogą także zostać oddane Ukrainie.