W poniedziałek, 13 listopada, Centrum testów uzbrojenia amerykańskiej marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division) China Lake opublikowało informację o negocjacjach ze spółką Lockheed Martin w sprawie integracji i testów nowego uzbrojenia lotniczego przeznaczonego dla pokładowych samolotów wielozadaniowych F-35C Lightning II.
F-35C / Zdjęcie: Lockheed Martin
Zgodnie z informacją opublikowaną na platformie zakupowej System for Award Management (SAM), zamawiające chce zintegrować F-35C z pociskami manewrującymi AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), pociskami przeciwokrętowymi AGM-158C LRASM (Long-Range Anti-Ship Missile), a także przeciwpancernymi pociskami kierowanymi AGM-114 Hellfire i najnowszymi AGM-179 JAGM (Joint Air-to-Ground Missile). Zamawiający żąda zbadania ewentualnych modyfikacji pod kątem przenoszenia tego uzbrojenia przez F-35C, w tym w zakresie ich naprowadzania.
Warto zauważyć, że w czerwcu br. amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zleciły spółce Lockheed Martin integrację planowanych pocisków AGM-158D JASSM-XR (Extreme Range) z F-35A, a starsze pociski rodziny JASSM-ER (Extended Range) zostaną zintegrowane z samolotami tego typu zakupionymi przez Niemcy, Królestwo Niderlandów i Finlandię.
Integracja z F-35C zapewni US Navy zdolności do atakowania celów naziemnych na dużych dystansach. Z kolei integracji z LRASM, który wywodzi się z JASSM, zapewni możliwość atakowania okrętów nawodnych, podobne zdolności mają należące do US Navy samoloty pokładowe F/A-18E/F Super Hornet, a w przyszłości uzyskają samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. Warto dodać, że w budżecie na rok fiskalny 2024, Departament US Navy uwzględnił zakup 81 pocisków AGM-158C LRASM oraz 10 o wydłużonym zasięgu AGM-158C-3 LRASM-ER.
LRASM wyposażono w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości do 930 km. Jak wspomniano, LRASM jest morskim wariantem pocisków AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i AGM-158B JASSM-ER o zasięgu ponad 925 km.
Nowością są plany integracji F-35C z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Hellfire i JAGM. Jeśli chodzi o platformy powietrzne, to uzbrojenie tej klasy jest bowiem standardowym wyposażeniem śmigłowców szturmowych i bojowych bezzałogowych statków latających. Pozwala na precyzyjne rażenie celów opancerzonych na dystansie do 8 km (przy czym Lockheed Martin opracowała wariant JAGM-MR o zasięgu 16 km).
AGM-179 JAGM został zaprojektowany jako następca rodziny pocisków AGM-114 Hellfire i współdzieli z nim głowicę bojową, system naprowadzania, czujnik inercyjny, zespół napędowy i usterzenie. Ponadto, jest wystrzeliwany z taj samej belki uzbrojenia LGMA M299. Nowością jest aktywna głowica poszukiwawcza, pracująca w dwóch trybach: półaktywnym laserowym i radiolokacyjnym na falach milimetrowych. Pozwala to na naprowadzanie i rażenie celów stacjonarnych i ruchomych, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych i ograniczonej widoczności pola walki. Głowica ma być niewrażliwa na działanie większości obecnie stosowanych systemów zakłócających. JAGM ma średnicę 178 mm, długość 1780 mm i masę 49 kg.
Obecnie trwają prace nad integracją samolotów rodziny F-35 z pociskami przeciwradiolokacyjnymi o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) oraz Stand-in Attack Weapon (SiAW), pociskami manewrującymi Joint Strike Missile (JSM), bombami kierowanymi GBU-53/B StormBreaker oraz bombami nuklearnymi B61-12.
Pod znakiem zapytanie pozostaje, czy nowe uzbrojenie będzie ewentualnie integrowane i testowane z samolotami F-35C należącymi do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), zwłaszcza że formacja ta współdzieli budżet z US Navy.