10 grudnia br. media rumuńskie poinformowały, że ministerstwo obrony Rumunii wysłało do parlamentu wniosek o zatwierdzenie zakupu 32 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM Block 20 MLU, które Norwegia planuje wycofać do końca roku kalendarzowego. Przypomnijmy, że 12 z łącznie 44 egzemplarzy norweskich zakupi amerykańska spółka Draken International, która specjalizuje się w usługach szkoleń pilotów wojskowych (Norweskie F-16 dla Draken International).
Ministerstwo obrony Rumunii wysłało do parlamentu wniosek o zatwierdzenie zakupu 32 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM Block 20 MLU, które Norwegia wycofuje / Zdjęcie: ministerstwo obrony Norwegii
Zakup eks-norweskich samolotów bojowych ma kosztować ok. 454 mln EUR (2,09 mld zł), z czego ok. 354 mln EUR (1,63 mld zł) ma przypaść na same samoloty, a pozostałe ok. 100 mln EUR (461 mln zł) na usługi wsparcia logistycznego oraz doposażenie według wymagań zamawiającego. Norwegia wystawiła wszystkie swoje samoloty na sprzedaż, o czym informowano 20 października br. (Norwegia wycofa F-16 do końca roku).
Jak podkreślają media, zamawiane samoloty są wyposażone w oprogramowanie M6.5.2, co przewyższa 17 rumuńskich F-16AM/BM Block 15 MLU z M5.2R, zgrupowanych w Escadrila 53 Aviație Vânătoare (53. eskadrze myśliwskiej) w 86. bazie lotniczej Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă. Norweskie egzemplarze zostały zintegrowane z pociskami rakietowymi AIM-120D AMRAAM oraz bombami LJDAM. Modernizacja nowo nabywanych samolotów będzie prowadzona równolegle z posiadanymi samolotami w zakładach spółki Aerostar Bacau (Modernizacja rumuńskich F-16).
Pierwotnie, po zakupie w 2013 eks-portugalskich i eks-amerykańskich F-16, rząd w Bukareszcie deklarował zapotrzebowanie na kolejne 24-36 egzemplarzy samolotów tego samego typu, w związku z czym rozesłano zapytania w tej sprawie do dotychczasowych użytkowników w NATO. Zapytania w sprawie dostępności od 16 do 32 samolotów rozesłano do Belgii, Danii, Niderlandów, Norwegii, Portugalii i Grecji (Rozbudowa rumuńskiej bazy).
Eks-norweskie F-16 dołączą do już posiadanych przez Rumunię egzemplarzy tego typu, pozyskanych w ubiegłych latach w Portugalii i USA / Zdjęcie: ministerstwo obrony Rumunii
Natomiast ministerstwo obrony Norwegii deklarowało, że chciałoby aby wycofywane F-16 nadal mogły pełnić służbę w innych siłach zbrojnych państw Sojuszu i według najnowszych informacji z początku grudnia – takowe rozmowy trwały w sprawie sprzedaży kilku egzemplarzy, ale szczegóły nie były wówczas znane. Jak się teraz okazało – z Rumunią.
Norwegia pierwotnie posiadała 72 egzemplarze F-16A/B, które zastąpiły samoloty myśliwskie Lockheed F-104 Starfighter w ramach partnerstwa NATO-USAF (zamówienie złożono w 1975). Z tych samolotów część została zmodernizowana, a pozostałe zmagazynowane. Według ostatnich doniesień, jeden samolot, już wycofany z eksploatacji i nie będący w puli 44 egzemplarzy dla Draken International i Rumunii, trafi do norweskiego muzeum lotnictwa.
Po zakupach w Norwegii, wojska lotnicze Rumunii (Forțele Aeriene Române) będą dysponować łącznie 49 F-16AM/BM w wersjach Block 15 MLU i Block 20 MLU. Dotychczasowe egzemplarze zostały pozyskane od Portugalii (14) i USA (3) w ramach programów Peace Carpathian I oraz Peace Carpathian II. Dostawy zrealizowano w latach 2016-2021 (Rumunia odbiera kolejne F-16, Więcej F-16 dla Rumunii).
Oprócz Norwegii, państwa NATO w Europie planują masowe wycofywanie samolotów F-16 (Niderlandy, Belgia i Dania), gdzie są one zastępowane przez F-35A Lightning II (Niderlandzkie F-16 dla Draken International).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.