We wtorek, 17 października, Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) opublikował ogłoszenie w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej (TED Tenders Electronic Daily) dotyczące opracowania i zakupu następcy kołowych pojazdów rozpoznawczych LGS Fennek w wojskach lądowych (Heer) w ramach programu SpähFz NG (Spähfahrzeug Next Generation).
Niemieckie LGS Fennek w Afganistanie / Zdjęcie: Bundeswehra
Zgodnie z opublikowanym ogłoszeniem, zamawiający poszukuje dostawcy maksymalnie 254 pojazdów nowej generacji, w tym 92 w ramach zamówienia podstawowego i 162 w ramach opcji. Program ma formalnie ruszyć 20 września 2024, ale zainteresowani mają czas do połowy listopada br. na przesłanie wniosków o udział w postępowaniu.
Pierwsze dwa egzemplarze w konfiguracji prototypowej miałyby trafić do Bundeswehry na testy w 2026, a po ich pozytywnym zakończeniu, 90 następnych w konfiguracji seryjnej w latach 2027-2028. Do daty krańcowej, wyznaczonej na 14 grudnia 2028, zostaną wówczas wycofane z eksploatacji wszystkie pojazdy typu LGS Fennek.
Zgodnie z wymogami taktyczno-technicznymi, nowe pojazdy SpähFz NG, także kołowe, muszą być wyposażone w nowym system zarządzania polem walki D-LBO (Digitalisation of Land-Based Operations), 25-mm armatę automatyczną w module uzbrojenia oraz wyrzutnie granatów dymnych i aerozolowych (co ciekawe, armaty tego kalibru nie są w użyciu w Bundeswehrze). Pojazdy muszą charakteryzować wysoką mobilnością terenową (w tym wymóg pływalności), nowoczesnymi systemami nawigacji, łączności i wymiany informacji oraz odpornością balistyczną na odpowiednim poziomie.
Co istotne, oferenci muszą bazować na istniejących, a nie planowanych rozwiązaniach, zagwarantować kompleksowy pakiet logistyczny, obejmujący szkolenie personelu, wsparcie eksploatacji przez 20 lat od daty dostawy ostatniego pojazdu czy wyposażenie dodatkowe.
Niemieccy komentatorzy zwracają uwagę na niespotykany kaliber uzbrojenia głównego, innego niż 20 mm (MK 20 Rh 202 na lekkich gąsienicowych pojazdach rozpoznawczych Wiesel 1/2) lub 30 mm (jak np. MK 30-2ABM na bojowych wozach piechoty SPz Puma i przyszłych Boxer HWC) (Niemiecko-australijska współpraca przy zakupie kbwp Boxer HWC).
Oczekuje się, że rodzima grupa Rheinmetall AG może zaoferować rozwiązanie oparte na zmodernizowanej platformie transportera opancerzonego TPz Fuchs Evolution (aka. 1A9), z podwyższonym stropem, promowany od ubiegłego roku (Podwyższony wariant TPz Fuchs). Fińska Patria Oyj może zaoferować z kolei, już zadeklarowany przez Niemcy jako następca bazowego Fuchsa w międzynarodowym programie CAVS (Common Armored Vehicle System), wariant transportera Patria 6×6 (CAVS: Niemcy i Szwecja bliżej fińskich transporterów Patria 6×6).
Spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) może zaoferować z kolei zmodernizowany pojazd Pandur EVO 6×6 i natomiast spółka Hensoldt wraz z Iveco platformę Super AV. Demonstrator technologii oparty na Pandur Evolution jako kołowego pojazdu rozpoznawczego już zaprezentowane publicznie 30-31 sierpnia br. na 5. konferencji Forum Użytkowników Uzbrojenia i Utylizacji (Anwenderforum Rüstung und Nutzung) RÜ.NET w Koblencji.
Niemieckie LGS Fennek wykorzystują obecnie zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu) Typ 1530 (Überkopf-Waffenstation Typ 1530) z 7,62-mm karabinami maszynowymi Rheinmetall MG3A1 (odmiana czołgowa ukaemu MG3), a po modyfikacji z MG5 (KMW zmodyfikuje typ 1530).
Głównym użytkownikiem eksportowym pojazdów jest Królestwo Niderlandów (a nawet większym liczebnością od Niemiec: 345 pojazdów wobec 247), które jednak po ich modyfikacji MLU polegającej m.in. na integracji urządzeń obserwacyjno-celowniczych LaZ400 (Lafettenadaptierbares Zielgerät 400), planuje w dalszej kolejności, po 2028, także zakup następców za równowartość do 2,5 mld EUR. Warto dodać, że w ramach pomocy wojskowej Ukrainie, rząd w Hadze przekazał Kijowowi niesprecyzowaną liczbę pojazdów tego typu. Poza tym, 32 pojazdy trafiły do Kataru (Rheinmetall unowocześni niderlandzkie LGS Fennek, Holenderskie plany modernizacyjne).