Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2024: Prezentacja Legwana-L

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2024 został zaprezentowany  zmodyfikowany podwoziu Lekki Pojazd Rozpoznawczy Legwan-L.

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2024 w Targach Kielce, została zaprezentowana najnowasza odmiana  Lekkiego Pojazdu Rozpoznawczego (LPR), Legwan-L czyli polonizowanego na potrzeby Wojska Polskiego koreańskiego KIA KLTV.

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

KLTV Legwan-L (Long – wydłużony) to pojazd o zwiększonych możliwościach załadunku, wydłużony o 1 m w porównaniu do standardowego modelu. Dzięki temu może służyć jako platforma bazowa wersji specjalistycznych takich jak pojazdy łączności, dowodzenia lub do zwalczania dronów.

LPR Legwan

Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 została zawarta umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ – Rosomak na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld zł brutto. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz zaprezentowano na zeszłorocznym MSPO w Kielcach. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP.

Legwan napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB o mocy 225 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów, system centralnego pompowania kół oraz system run-flat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.

Pierwsze pojazdy, prawdopodobnie w liczbie 3 egzemplarzy, dotarły do spółki Rosomak 16 kwietnia br. Następnie, jeden z nich został następnie zaprezentowany podczas III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE (w hali F), które odbyły się w dniach 23-25 kwietnia br. pod patronatem Grupy WB w Targach Kielce.

9 maja br. Rosomak informowała o rozpoczęciu szkolenia dla pracowników zakładu w zakresie budowy i obsług tych pojazdów. 19 czerwca 2024, dwa pojazdy zaprezentowano w Centrum Badawczo-Testowym Wisła Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) z Sulejówka. Prezentacja statyczna odbyła się podczas konferencji Eksplobalis_2024, a oficjalny pokaz dynamiczny odbył się w dniach 4-5 czerwca w CBT Wisła.

2 sierpnia do spółki Rosomak dotarło kolejne 14 egzemplarzy Legwanów.

Obecnie pojazdy LPR Legwan powinny, zgodnie z zapowiedziami, przechodzić badania trakcyjne i testy weryfikujące spełnienie zadeklarowanych charakterystyk taktyczno-technicznych w celu uzyskania homologacji. W ramach testów jeden z pojazdów ma zostać poddany ostrzałowi, aby potwierdzić jego odporność balistyczną (wcześniej podobne testy przeprowadziła południowokoreańska Agencja Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości DTaQ).

Dostarczono pojazdy w wersji opancerzonej, które według producenta zapewniają ochronę załogi i pasażerów na poziomie 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) według STANAG 4569 oraz wyposażone w obrotowy uchwyt (obrotnicę) umożliwiający montaż karabinu maszynowego kal. 7,62 lub 12,7 mm lub automatycznego granatnika kal. 40 mm. Jak widać, zgodnie z zapowiedziami, otrzymały nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego odbiorcy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X