Przejdź do serwisu tematycznego

AKTUALIZACJA MSPO 2023

MSPO 2023: Blisko 1700 bezzałogowców FlyEye dla Wojska Polskiego

Podczas XXXI MSPO w Kielcach, Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową ze spółką WB Electronics (część Grupy WB) na dostawy blisko 1700 bezzałogowców rozpoznawczych FlyeEye w najnowszych wersjach rozwojowych, do 2035 roku.

We wtorek, 5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy zatwierdził umowę ramową na dostawę Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye (Nowości Grupy WB na XXXI MSPO w Kielcach).

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

Przedmiotem umowy ramowej, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a WB Electronics (wchodzącą w skład Grupy WB), jest dostawa dla Sił Zbrojnych RP kolejnych Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym.

Umowa, z terminem obowiązywania do końca 2035 roku, zakłada pozyskanie blisko 1700 bezzałogowców w ramach kolejnych umów wykonawczych, w najnowszych wersjach rozwojowych przedmiotowego systemu (ponad 400 zestawów).

BSP klasy mini FlyEye przeznaczone są do prowadzenia rozpoznania obrazowego z powietrza za pomocą głowic optoelektronicznych wyposażonych w kamery umożliwiające rejestrację obrazu, zarówno w świetle dziennym jak i z wykorzystaniem termowizji. System został z powodzeniem sprawdzony w Wojsku Polskim, gdzie realizuje zadania zarówno na rzecz Wojsk Operacyjnych, jak i Wojsk Obrony Terytorialnej, jest też użytkowany w Straży Granicznej, a także jest używany przez Siły Zbrojne Ukrainy podczas obecnych działań wojennych (Ukraińska spółka finansuje zakup FlyEye siłom zbrojnym Ukrainy).

FlyEye został opracowany przez spółkę Flytronic (wchodzącą w skład Grupy WB) górnopłat, który ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny.

15 lutego 2022 Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 50 mln zł brutto z Grupą WB ma na dostawę 11 zestawów bsp FlyEye. Pierwsze dostawy mają rozpocząć się już w lutym ub. r. i zakończyły się w marcu 2023 (każdy zestaw składa się z czterech bsp, więc zamówiono 44 płatowce) (MON kupuje kolejne FlyEye).

Nowa wersja FlyEye na MSPO 2023

Na MSPO zadebiutowała najnowsza odmiana systemu FlyEye. To jedyny na świecie bezzałogowiec tej klasy, który może wykonywać misje w środowisku pozbawionym wsparcia satelitarnych systemów nawigacyjnych, ale także w warunkach podawania fałszywego sygnału (tzw. spoofing).

Jest to możliwe dzięki kombinacji autorskich algorytmów wykorzystywanych przez autopilota do ustalania położenia bezzałogowca, sprawdzonego w warunkach bojowych łącza radiowego, wykorzystaniu nawigacji inercyjnej i współpracy z mechanizmami sztucznej inteligencji. System jest zabezpieczony – niemożliwe jest przejęcie kontroli nad bezzałogowcem przez nieuprawnionego operatora.

Bezzałogowiec wyposażony jest w autorski transponder Mode S opracowany przez GRUPĘ WB. Osiągnięciem jest zminimalizowanie urządzenia, by mogło zostać wbudowane do systemu klasy mini. Normalnie BSP tych wymiarów nie są wyposażone w transpondery. Dzięki zastosowaniu Mode S bezzałogowiec ma możliwość wykonywania działań w kontrolowanej przestrzeni powietrznej – może ją współdzielić z innymi statkami powietrznymi wojskowymi i cywilnymi.

FlyEye jest w pełni zintegrowany z systemem dowodzenia i kierowania TOPAZ, radiostacją PERAD i osobistym systemem dowodzenia i obserwacji U-GATE. Zapewnia to wszystkie funkcjonalności i umożliwia wykorzystanie samolotu jako retransmitera, co znacznie zwiększa zasięgi radiostacji niskiej mocy. Bezzałogowiec jest też zintegrowany z ATAK. Dzięki temu można wykorzystywać zwykłe smartfony jako terminale graficzne, co wpływa na budowanie świadomości operacyjnej.

Zdjęcia: Grupa WB

FlyEye to największy bezzałogowiec na rynku startujący z ręki. Jest chwalony przez operatorów ze względu na brak ciężkiej logistyki. Do wykonania misji na pełnym dystansie wystarczy sprzęt zapakowany w trzy plecaki. Platforma FlyEye jest dostosowana do zabudowy różnych sensorów. Stabilizacja obrazu w najnowszej wersji odbywa się bezpośrednio na pokładzie bezzałogowca. Dzięki temu obraz jest stale stabilny i płynny. Elementem zestawu jest SIŁA – Samochodowa Inteligentna Ładowarka Akumulatorowa.

Na podstawie informacji prasowych

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X