Zgodnie z komunikatem Mariusza Błaszczaka, opublikowanym na Twitterze 15 lutego br., Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało pierwszą z zapowiadanych na ten rok umów dotyczącą zakupu bezpilotowych statków powietrznych (bsp) dla Wojska Polskiego. Zgodnie z deklaracją MON będą to wielozadaniowe bezzałogowe systemy latające FlyEye, produkowane przez Grupę WB (Bezzałogowce rozpoznawcze dla polskiej artylerii).
Nowe BSP trafiają do Sił Zbrojnych RP. Dzisiaj podpisaliśmy pierwszą z zapowiadanych na ten rok umów na bezzałogowce dla #WojskoPolskie, zgodnie z którą wykonawca dostarczy kolejne drony #FlyEye. pic.twitter.com/C9guGmNnCF
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) February 15, 2022
Nieco więcej informacji podaje rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek. Zgodnie z komunikatem opublikowanym również na Twitterze, umowa z Grupą WB ma wartość 50 mln zł brutto i obejmuje 11 zestawów bsp FlyEye. Zgodnie z zapewnieniem ppłka. Krzysztofa Płatka pierwsze dostawy mają rozpocząć się już w tym miesiącu i zakończyć w marcu 2023 (MON: Jeszcze więcej bezzałogowców dla Wojska Polskiego).
Jak poinformował Redakcję Magazynu Militarnego MILMAG ppłk Krzysztof Płatek, każdy z zestawów ma składać się z czterech bezpilotowców, co oznacza, że zamówienie obejmuje łącznie 44 egzemplarzy.
Podpisana z @WBElectronics umowa, o wartości 50 mln zł brutto, obejmuje 11 zestawów BSP #FlyEye, które trafią do artylerii do marca 2023 r. Pierwsze dostawy już w bieżącym miesiącu. https://t.co/VtFVCPLFWl
— Krzysztof Płatek (@krzysztof_atek) February 15, 2022
Ppłk Płatek potwierdził również, że zostały zamówione FlyEye w wersjach 2.0 i najnowszej 3.0. Zwykle jeden zestaw jest to 3-4 bsl i dwie konsole; pilota i obserwatora. System został zaprojektowany od podstaw zaprojektowany przez polskich konstruktorów i jest w całości produkowany w Polsce. Wszystkie zastosowane w nim rozwiązania są własnością intelektualną Grupy WB.
FlyEye 3.0 to górnopłat, który ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny / Zdjęcie: Grupa WB
Dzięki uprzejmości Agencji Uzbrojenia kilka zdjęć z podpisania umowy na dostawy nowych systemów #FlyEye. pic.twitter.com/7fIjIbAbg6
— WB GROUP (@WBGroup_PL) February 15, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.