Przejdź do serwisu tematycznego

MOSG formalnie odebrał patrolowiec SG-301 Gen. Józef Haller

Morski Oddział Straży Granicznej odebrał patrolowiec oceaniczny SG-301 Gen. Józef Haller. Zbudowany we Francji, jest największą jednostka pływająca tej formacji i jedną z najnowocześniejszych w swojej klasie.

W sobotę, 23 września, Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) poinformowała w mediach społecznościowych, że Morski Oddział Straży Granicznej (MOSG) odebrał patrolowiec oceaniczny SG-301 Gen. Józef Haller. Zbudowany we Francji, jest największą jednostka pływająca tej formacji i jedną z najnowocześniejszych w swojej klasie, OPV (Offshore Patrol Vessel). Okręt przypłynął do Polski 6 września i od tamtej pory przechodził próby zdawczo-odbiorcze przy udziale francuskich specjalistów od wykonawcy, spółki Socarenam (Patrolowiec Morskiego Oddziału Straży Granicznej już w Polsce).

Zdjęcie: Michał Szafran, MILMAG

Jednostka będzie wykonywała zadania w ochronie morskich granic Polski oraz zewnętrznych morskich granic UE — głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Morza Śródziemnego w ramach Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Będzie służyła m.in. do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych.

Patrolowiec ma długość prawie 70 m, szerokość 11,5 m oraz zanurzenie około 4,5 m. Jednostka będzie mogła wykonywać zadania bez zawijania do portu minimum przez 12 dni z 35 osobami (w tym 20 członkami stałej załogi).

Wartość zamówienia na budowę i dostawę OPV wynosi blisko 111 mln zł. Umowę zawarto 5 października 2020. Dokument sygnowali zastępca komendanta MOSG ds. logistycznych, kmdr por. SG Lesław Krysa i prezes Socarenam, Philippe Gobert. Okręt został zakupiony w drugim postepowaniu (pierwsze unieważniono 21 listopada 2019). Drugie postępowanie ogłoszono 13 grudnia 2019. 11 lutego 2020 dokonano otwarcia ofert. Przy budżecie wynoszącym 111 336 000 zł brutto, tylko oferta francuska spełniania wymóg ceny. Kontroferta polska (PGZ Stocznia Wojenna) wyceniała nową jednostkę na 138 990 000 zł (Umowa na patrolowiec dla MOSG, Pełnomorski patrolowiec dla MOSG).

4 maja 2020 decydowano o wyborze oferty Socarenam, a 6 lipca 2020 Krajowa Izba Odwoławcza wydała postanowienie w sprawie wyboru, odrzucając skargę w tej sprawie PGZ Stoczni Wojennej (Patrolowiec dla MOSG; decyzja KIO, Patrolowiec dla MOSG z Francji).

Patrolowiec zbudowano w systemie zaprojektuj i zbuduj. Budowę w 90% sfinansowano z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE, a pozostała kwota pochodzi z budżetu państwa. Francuzi domagają się dopłaty do budowy jednostki z powodu znacznego wzrostu kosztów. Wynika to m.in. ze wzrostu cen spowodowanych inflacją i pandemią COVID-19. 1 sierpnia do Prokuratorii Generalnej trafił pozew francuskiej stoczni Socarenam domagającej się waloryzacji ceny. W ciągu kilku miesięcy sprawa powinna zostać ostatecznie wyjaśniona (Nowoczesny patrolowiec Straży Granicznej wkrótce trafi do służby).

Jednostkę zwodowano 29 czerwca 2022 roku w stoczni wykonawcy. Pierwsze wyjście w morze miało miejsce 25 sierpnia 2023, które rozpoczęło pięciodniowy cykl prób stoczniowych. 2 września 2023 rozpoczął rejs do Polski, gdzie dotarł cztery dni później (Patrolowiec dla Straży Granicznej zwodowany).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X