Pełnomorska jednostka patrolowa OPV (Offshore Patrol Vessel) o numerze burtowym SG-301 będzie mieć nieograniczony rejon żeglugi. Będzie ona wykonywała zadania w ochronie morskich granic Polski oraz zewnętrznych morskich granic UE — głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Morza Śródziemnego. Będzie służyła m.in. do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych. Jednostkę zwodowano 29 czerwca 2022 roku w stoczni wykonawcy – francuskiej spółki Socarenam (Patrolowiec dla Straży Granicznej zwodowany).
Pierwsze wyjście w morze miało miejsce 25 sierpnia 2023, które rozpoczęło pięciodniowy cykl prób stoczniowych. 2 września 2023 przyszły SG-301 rozpoczął rejs do Polski podczas którego również przeprowadzano próby jednostki (m.in. sprawdzano prędkość maksymalną).
6 września 2023 w godzinach porannych SG-301 minął główki portu w Gdańsku i zacumował w basenie należącym do Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Podczas przejścia widoczna była przyszła nazwa tej jednostki czyli – Generał Józef Haller. W latach 1921 – 1939 w skład Marynarki Wojennej wchodziła kanonierka ORP Generał Haller. Oprócz zadań szkolnych i reprezentacyjnych pełniła również funkcje patrolowe na polskim wybrzeżu wspierając działania Straży Granicznej.
W nadchodzących dniach na Zatoce Gdańskiej odbędą się ostatnie próby zdawczo-odbiorcze przy udziale francuskich specjalistów.
Patrolowiec ma długość prawie 70 m, szerokość 11,5 m oraz zanurzenie około 4,5 m. Jednostka będzie mogła wykonywać zadania bez zawijania do portu minimum przez 12 dni z 35 osobami (w tym 20 członkami stałej załogi) (Nowoczesny patrolowiec Straży Granicznej wkrótce trafi do służby).
Wartość zamówienia na budowę i dostawę OPV wynosi blisko 111 mln zł. Umowę zawarto 5 października 2020. Okręt został zakupiony w drugim postepowaniu (pierwsze unieważniono 21 listopada 2019). Drugie postępowanie ogłoszono 13 grudnia 2019. 11 lutego 2020 dokonano otwarcia ofert. Przy budżecie wynoszącym 111 336 000 zł brutto, tylko oferta francuska spełniania wymóg ceny. Kontroferta polska (PGZ Stocznia Wojenna) wyceniała nową jednostkę na 138 990 000 zł (Umowa na patrolowiec dla MOSG, Pełnomorski patrolowiec dla MOSG).
4 maja 2020 decydowano o wyborze ofert Socarenam, a 6 lipca 2020 Krajowa Izba Odwoławcza wydała postanowienie w sprawie wyboru, odrzucając skargę w tej sprawie PGZ Stoczni Wojennej (Patrolowiec dla MOSG; decyzja KIO, Patrolowiec dla MOSG z Francji).
Patrolowiec zbudowano w systemie zaprojektuj i zbuduj. Budowę w 90% sfinansowano z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE, a pozostała kwota pochodzi z budżetu państwa. Francuzi domagają się dopłaty do budowy jednostki z powodu znacznego wzrostu kosztów. Wynika to m.in. ze wzrostu cen spowodowanych inflacją i pandemią COVID-19. 1 sierpnia do Prokuratorii Generalnej trafił pozew francuskiej stoczni Socarenam domagającej się waloryzacji ceny. W ciągu kilku miesięcy sprawa powinna zostać ostatecznie wyjaśniona.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.