12 kwietnia amerykańska spółka Boeing poinformowała, że do jej zakładów montażowych w Renton w stanie Waszyngton z zakładów spółki Spirit AeroSystems w Wichita w Kansas dotarł kadłub pierwszego z pięciu zamówionych przez Norwegię samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon (Norwegia odbiera kolejne F-35).

W zakładach Boeinga w Renton w stanie Waszyngton rozpoczął się montaż końcowy pierwszego z pięciu zamówionych przez Norwegię samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon

Teraz rozpocznie się montaż końcowy samolotu. Kadłub, będący zmodyfikowanym B737-800ERX/NG, trafił najpierw na cywilną linię produkcyjną (Boeing Commercial Airplanes 737), gdzie otrzyma dodatkowe okablowanie elektryczne i wyposażenie niezbędne do działania wojskowych komponentów i wyposażenia operacyjnego. Następnie kadłub trafi do zakładów Boeing Defence, Space & Security, także w Renton, w celu integracji skrzydeł, silników, podwozia i systemów wojskowych, przeprowadzenia testów naziemnych i w locie oraz zrealizowania dostawy dla zamawiającego, która nastąpi jeszcze w bieżącym roku (Dyżury norweskich AW101 SAR).

Christian Thomsen, dyrektor programu P-8A Europe powiedział:

Boeing wykorzystuje sprawdzony proces produkcji na linii montażowej, aby efektywniej budować samoloty. Wdrożenie wcześniej ustalonych najlepszych praktyk i powszechnych, komercyjnych narzędzi systemu produkcyjnego, umożliwia zespołowi skrócenie czasu i kosztów budowy, przy jednoczesnym zapewnieniu jakości i terminowości dostaw do naszych klientów.

Użytkownikiem pięciu Poseidonów będą norweskie królewskie wojska lotnicze (Luftforsvaret). 25 listopada 2016 ministerstwo obrony Norwegii ogłosiło plan zakupu P-8A. Zastąpią one sześć samolotów P-3 Orion, w tym P-3C przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i P-3N do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), a także trzy samoloty walki radioelektronicznej Dassault DA-20 ECM. Poseidony będą stacjonować w bazie lotniczej Evenes w okręgu Nordland na północy kraju, skąd Norwegowie obserwują rosyjską aktywność wojskową na morzu od lat 1960.

Norweskie P-8A Poseidon zastąpią sześć samolotów patrolowych i poszukiwawczo-ratowniczych P-3 Orion walki radioelektronicznej Dassault DA-20 ECM / Zdjęcia: Boeing

Produkcja odbywa się na podstawie aneksu o wartości 2,45 mld USD z 25 stycznia 2019 na budowę 10. partii produkcyjnej obejmującej łącznie 19 samolotów dla USA, Wielkiej Brytanii i Norwegii (Następne P-8A Poseidon).

Jak dotąd Boeing dostarczył 104 egzemplarze samolotów P-8A Poseidon, które trafiły do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force), marynarki wojennej Indii jako P-8I Neptune (Bhāratīya Nau Senā) i królewskich brytyjskich wojsk lotniczych (RAF, Royal Air Force) (Setny Poseidon dla US Navy, Jedenasta partia Poseidonów, Oblot Poseidon MRA Mk1). Kolejnymi użytkownikami Poseidonów będą Korea Południowa i Nowa Zelandia, a zainteresowanie zakupem wyraziły Niemcy i Arabia Saudyjska (Niemcy zainteresowane Poseidonami, P-8A Poseidon dla Korei).