Na początku czerwca media w Szwajcarii i Indonezji opublikowały informacje, w których twierdzą, że władze obu tych państw są bliskie podjęcia decyzji o zakupie dla swoich wojsk lotniczych francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale (COVID-19: Francuski eksport uzbrojenia rekordowo niski).
Jeśli się potwierdzi, będzie to kolejny sukces spółki Dassault Aviation po sprzedaży samolotów tego typu do Grecji, kolejnych do Egiptu i oczekiwanej umowy pomiędzy rządem Francji a Chorwacją (Używane Rafale F3-R dla Chorwacji, Egipt zainteresowany Rafale F4, Wielomiliardowe zamówienia Egiptu we Francji i Włoszech, Umowa na greckie Rafale).
Media w Szwajcarii i Indonezji twierdzą, że władze obu tych państw są bliskie podjęcia decyzji o zakupie dla swoich wojsk lotniczych francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale / Zdjęcie: Armée de l’Air et de l’Espace
Szwajcaria
7 czerwca szwajcarski dziennik Le Matin poinformował, że francuska spółka jest faworytem w przetargu na dostawę 30-40 nowych samolotów bojowych Neues Kampfflugzeug, NKF) w ramach programu Air 2030, który rozpoczęto w marcu 2018, natomiast obywatele wyrazili zgodę na ich zakup w ramach referendum z 27 września 2020. Ostateczna decyzja w sprawie wyboru oferty ma zapaść prawdopodobnie 23 czerwca br. (Szwajcarskie tak dla nowych samolotów bojowych, Szwajcarskie myśliwce i obrona powietrzna).
Według źródeł dziennika, Rada Federalna całkowicie odrzuciła propozycje przemysłu amerykańskiego, a więc Boeinga z F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin z F-35A Lightning II jako niesatysfakcjonujące, a w przypadku samolotów 5. generacji pojawiła się obawa o nadmierne zbieranie danych operacyjnych przez producenta (podobne obawy wyrażała Norwegia w stosunku do zakupionych F-35A – przyp. red.) (Przemysłowa oferta Lockheeda dla Szwajcarii, Zgoda na samoloty i rakiety dla Szwajcarii).
W poniedziałek, podczas posiedzenia Rady Federalnej w Bernie, radna krajowa Priska Seiler Graf z Socjaldemokratycznej Partii Miasta i Kantonu Zurych pytała federalną minister obrony, ochrony ludności i sportu Violę Amherd o szacowany na 6,5 mld CHF (26,65 mld zł) projekt NKF w ramach długoterminowej strategii dla sił zbrojnych. Jako przykład podała właśnie Dassault Rafale, który ma mieć zasięg 3700 km, pytając czy siły zbrojne mają środki do zabezpieczenia operacji lotniczych na taką odległość.
Według komentatorów, przykład z Rafale nie był przypadkowy, gdyż razem z ofertą europejskiej spółki Airbus Defence and Space obejmującą samoloty Eurofighter EF2000 Typhoon w wersji Tranche 4, jest uważany za faworyta przetargu. Nowe samoloty zastąpią obecnie użytkowane F/A-18C/D Hornet (25 bojowych i 5 szkolnych) oraz F-5E/F Tiger II (29 bojowych, w tym 6 w zespole demonstracyjnym i 7 szkolnych) (Oferta Eurofightera dla Szwajcarii).
Indonezja
Również 7 czerwca, indonezyjski portal Detik News poinformował z kolei, że władze w Dżakarcie podpisały wstępne porozumienie z Dassault Aviation na zakup 36 egzemplarzy Rafale. Ostateczna umowa międzyrządowa miałaby zostać podpisana do końca grudnia 2021, o ile strony zakończą pomyślnie negocjacje. Porozumienie ma być efektem wizyty we Francji 21 października 2020 przez ministra obrony Indonezji Prabowo Subianto, co potwierdziła 3 grudnia minister sił zbrojnych Francji Florence Parly oraz rewizyty przedstawicieli Dassault Aviation w Indonezji w lutym 2021 (Indonezja zainteresowana Rafale).
Jednak pierwsze medialne przecieki o zainteresowaniu przez władze w Dżakarcie francuskimi samolotami bojowymi pojawiły się wcześniej. 13 stycznia ub. r. francuski dziennik La Tribune informował o rozmowach na szczeblu ministerialnym rządów obu państw, na których strona Indonezja wyrażała wstępne zainteresowanie zakupem 48 Rafale, 4 okrętów podwodnych typu Scorpène i dwóch korwet rakietowych typu Gowind 2500. Według nowszych informacji, zrezygnowano z rozmów na temat korwet na rzecz maksymalnie 5 okrętów podwodnych (Włoska Fincantieri dostarczy Indonezji osiem okrętów, Indonezyjski okręt podwodny zatonął podczas ćwiczeń).
Gdy umowa z Dassault Aviation zostanie podpisana, z gry o nowe samoloty bojowe dla wojsk lotniczych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) ostatecznie odpadnie Boeing z najnowszymi F-15EX, Lockheed Martin z F-16C/D Block 72, po tym jak najwyraźniej zrezygnowano z, już zamówionych, rosyjskich Su-35S (Indonezja zrezygnowała z Su-35S?, Indonezja kupi F-16).
TNI-AU dysponują 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). Nowe samoloty uzupełnią je oraz zastąpią 12 przestarzałych samolotów myśliwskich Northrop F-5E/F Tiger II, z których tylko kilka ma być zdolnych do wykonywania lotów (Pierwszy zmodernizowany F-16 w Indonezji).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.