We wtorek, 18 listopada 2025, podczas trwających targów Dubai Airshow w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o zawarciu umowy z Ministerstwem Obrony Maroka na dostawę 10 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal. Jest to potwierdzenie doniesień medialnych w tej sprawie z 2 września br.
H225M zostaną skonfigurowane do prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych (Search and Rescue, SAR) i będą użytkowane przez Królewskie Siły Powietrzne Maroka (Adwas ujenna ageldan; Forces royales air). Zastąpią one obecne SA330 Puma (24 egzemplarze), które służą od ponad 40 lat i będą kolejnymi zamówionymi śmigłowcami Airbusa. W lipcu 2022 zakontraktowano bowiem 12 śmigłowców H135M (wcześniej znanych jako Eurocopter EC635), przeznaczonych głównie do szkolenia pilotów jako następcy AgustaBell AB206A i AB206B. We wrześniu 2023 dostarczono pierwsze dwa, a w październiku kolejne cztery egzemplarze do bazy lotniczej w Meknes.
Jesteśmy zaszczyceni, że Maroko zdecydowało się zastąpić swoją flotę Pum śmigłowcami H225M – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. To kolejny krok w partnerstwie, które budujemy od dziesięcioleci z Królestwem Maroka. H225M cieszy się dużą popularnością na rynku. Ten śmigłowiec jest punktem odniesienia w przypadku skomplikowanych misji w trudnych warunkach. To zamówienie umacnia reputację H225M jako śmigłowca pierwszego wyboru w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych i specjalnych na całym świecie.
Marokańskie H225M Caracal zostaną wyposażone w podwójną wyciągarkę ratowniczą, szperacz (reflektor) i elektrooptyczną głowicę obserwacyjną Safran Euroflir 410. Będą mogły przenosić karabiny maszynowe i system walki radioelektronicznej (WRE) do samoobrony. Kontrakt z Airbus Helicopters obejmuje również pakiet wsparcia i serwisu z powiązanymi usługami.
Zainteresowanie władz w Rabacie H225M sięga co najmniej grudnia 2021, ale od tamtego czasu spekulowano nad zakupem 8, 10 lub 12 egzemplarzy. W międzyczasie (2021-2023) na linii Maroko-Francja iskrzyło z powodu m.in. ujawnionej jeszcze w 2020 afery dotyczącej szpiegowania przez marokańskie służby specjalne prezydenta Francji Emmanuela Macrona za pomocą izraelskiego oprogramowania Pegasus. Dopiero we wrześniu 2024 rozmowy wznowiono.
W listopadzie 2024 pojawiły się informacje o zaawansowanych negocjacjach w sprawie 10 H225M. Pomimo rozmów na wysokim szczeblu, w tym udziału prezesa Airbusa Bruno Evena w wizycie państwowej prezydenta Francji Emmanuela Macrona, negocjacje pozostawały w toku i koncentrowały się na konfiguracji śmigłowców, cenie i warunkach, z oczekiwaniami sfinalizowania sprzedaży do 2025. Airbus Helicopters zaproponował również utworzenie centrum wsparcia eksploatacji, remontów i przeglądów (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) w Maroku, aby wspierać eksploatację dla 60 śmigłowców Airbus będących na wyposażeniu Królewskich Sił Powietrznych Maroka, Królewskiej Marynarki Wojennej i Królewskiej Żandarmerii Maroka, ale i uzyskać dostęp do rynku zachodnioafrykańskiego.
Airbus jest obecny w Maroku od 1951 za pośrednictwem Airbus Atlantic, spółki zależnej będącej w całości własnością Airbusa, specjalizującej się w produkcji kompozytów, montażu złożonych podzespołów metalowych oraz konserwacji i wsparciu sprzętu awionicznego.
H225M Caracal
Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 360 śmigłowców H225 Super Puma i H225M Caracal, których łączny nalot wyniósł blisko 980 000 godzin. Poza Marokiem, ostatnio zamówienia na nowe H225M Caracal złożyło także Królestwo Niderlandów – 12 fabrycznie nowych egzemplarzy (zamiast 14 planowanych wcześniej) oraz Irak (także 12).
Poza tym, śmigłowce Caracal trafiły na eksport do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru, Tajlandii oraz Węgier. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W planach pozyskanie miały też Kazachstan i Indie, ale nie doszło do sygnowania umów. Z kolei w styczniu br. Francja rozpoczęła odbiory nowych wiropłatów (dwóch z ośmiu zamówionych).
The H225Ms will be equipped for combat search and rescue operations and will be operated by the Royal Moroccan Air Force. They will replace the current Pumas which have been in service for more than 40 years.#DAS25 https://t.co/od18Ds6nsB
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) November 18, 2025
Czytaj także:

