21 kwietnia amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) w imieniu Departamentu Obrony USA podpisało umowę o wartości 73 951 846 USD (280 mln zł) ze spółką Boeing na prace integracyjne pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) z samolotami patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon.

Obecnie samoloty P-8A Poseidon przenoszą pociski przeciwokrętowe AGM-84D Block 1C Harpoon, lekkie torpedy Mark 54, miny i ładunki głębinowe / Zdjęcie: US Navy

Zakres prac ma obejmować projektowanie, rozwój i testowanie oprogramowania i sprzętu pomocniczego niezbędnego do integracji pocisków z samolotami należący do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy). Będą realizowane w Seattle (Waszyngton), Patuxent River (Maryland), Grand Rapids (Michigan) i St. Louis (Missouri) z terminem do października 2024. W roku fiskalnym 2021 przewidziano na ten cel kwotę 5 320 587 USD (20,15 mln zł).

Pierwsze informacje o planach integracji nowo zamawianych pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM z samolotami P-8A Poseidon pojawiły się na początku listopada 2019 – ujawniono wówczas, że pierwsze przymiarki rozpoczęto już w 2018. W lutym 2020, producent pocisków, spółka Lockheed Martin, otrzymała środki na opracowanie aeromechanicznych i elektronicznych połączeń pomiędzy uzbrojeniem a samolotem, a także oprogramowania P-8A TOMS (Tactical Open Mission Systems) i SMC (Stores Management Computer).

Z kolei 28 stycznia 2021 NAVAIR opublikowało zapytanie o informację w sprawie wykonania integracji pocisków LRASM z samolotami P-8A. Z kolei w informacji uzupełniającej z 3 lutego zawarto adnotację, że omawiane samoloty zostaną w dalszej kolejności zintegrowane z bombami ogólnego przeznaczenia z zestawami naprowadzania JDAM (Joint Direct Attack Munition), minami morskimi Mk 62/63/65 o masie 227, 454 i 907 kg (500, 1000 i 2000 funtów), bombami kierowanymi GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanej jako Small Diameter Bomb II, SDB II), a także wielozamkowymi belkami uzbrojenia BRU-55/A i uniwersalnym interfejsem uzbrojenia UAI (Universal Armament Interface).

US Navy odebrała dotąd nieco ponad 100 egzemplarzy P-8A, z planowanych do zamówienia 122 samolotów (zapotrzebowanie to 138 egzemplarzy), ale w propozycji tegorocznego budżetu obronnego NDAA zawarto propozycję zatrzymania dostaw na 117. egzemplarzu (Setny Poseidon dla US Navy). Pozostali użytkownicy tych samolotów to Australia, Indie (jako P-8I Neptune) i Wielka Brytania. Kolejnymi użytkownikami będą Korea Południowa, Norwegia i Nowa Zelandia, a zainteresowanie zakupem wyraziły Niemcy i Arabia Saudyjska (Montaż pierwszego norweskiego Poseidona, Niemcy zainteresowane Poseidonami, P-8A Poseidon dla Korei).

Pociski przeciwokrętowe LRASM dotąd zostały zintegrowane z bombowcami strategicznymi B-1B Lancer i samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet. Planowana jest ich integracja z samolotami wielozadaniowymi F-35 Lightning II. Pierwszymi użytkownikami eksportowymi zostaną z kolei Australia i Japonia (LRASM dla Australii, Pociski LRASM w USAF).