W piątek, 5 września 2025, amerykański magazyn branżowy Aviation Week opublikował wywiad z Constantino Pravini Rosatim, wiceprezesem włoskiej grupy Leonardo w programie Eurofighter Typhoon Exports. Poinformował on o ofercie z 32 samolotami wielozadaniowymi Eurofighter Typhoon Tranche 5 złożonej Republice Filipin, po tym jak Departament Obrony wysłał zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w tej sprawie.
Zakłady spółki Leonardo w Caselle Torinese (Turyn-Caselle) / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Departament Obrony Narodowej Filipin poszukuje od dłuższego czasu dostawcy wielozadaniowych samolotów bojowych (Multirole Fighter Aircraft) w liczbie maksymalnie 40 egzemplarzy, a dotychczas swoje oferty przedłożyły amerykańska spółka Lockheed Martin z 20 samolotami F-16C/D Block 70/72 za maksymalnie 5,58 mld USD, szwedzka spółka Saab Defence and Security z nieujawnioną liczbą JAS 39E/F Gripen oraz południowokoreańska Korea Aerospace Industries (KAI) z KF-21 Boramae.
Oferta Leonardo, oprócz samolotów, obejmuje pakietem obejmującym pełną gamę dostępnej amunicji: pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, pocisków rakietowych powietrze-powietrze krótkiego zasięgu ASRAAM, pocisków kierowanych powietrze-ziemia Brimstone oraz pocisków manewrujących Storm Shadow.
Przedstawiciel Leonardo potwierdził, że oferta zostanie złożona w ramach umowy międzyrządowej, wspartej programami finansowania rozłożonymi w czasie, a także opcją lokalnej produkcji komponentów Typhoon, dzięki czemu Filipiny mogą stać się pierwszą bazą poddostawców programu w regionie Azji i Pacyfiku. Umożliwi to wsparcie dla lokalnej floty, a także samolotów z krajów europejskich podczas ich misji szkoleniowych w tym regionie.
Szkolenie pilotów filipińskich ma się odbyć w International Flight Training School (IFTS) na Sardynii we Włoszech. Jeśli umowa zostałaby podpisana w 2026, pierwsze samoloty miałyby trafić do Filipin już w 2028, twierdzi Constantino Pravini Rosati, dzięki nowym zamówieniom ze strony Włoch i Hiszpanii.
Wojska lotnicze Filipin (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) nie dysponują typowymi samolotami wielozadaniowymi lub myśliwskimi/przewagi powietrznej, jedynie lekkimi szkolno-bojowymi FA-50PH Golden Eagle Block 10 (11 egzemplarzy; jeden rozbił się, a 3 czerwca br. zamówiono kolejnych 12 w wersji Block 20), lekkimi samolotami szturmowymi OV-10M Bronco (7 egz.) i wsparcia powietrznego A-29B Super Tucano (6 egz.).
W ostatnim czasie program Eurofighter Typhoon odniósł znaczący sukces, po tym jak 23 lipca Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Turcji podpisały wstępne porozumienie w formule protokołu ustaleń dotyczące sprzedaży samolotów. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Turcja jest zainteresowana 40 samolotami, co jest szacowane na około 5,6 miliarda USD. Po finalizacji umowy, konsorcjum Eurofighter będzie musiało zwiększyć produkcję roczną samolotów do 30 egzemplarzy.
Wcześniej, bo 20 grudnia ub. r. Hiszpania zamówiła 25 samolotów w ramach programu Halcón 2, które dołączą do wcześniej zamówionych 20 egzemplarzy w ramach Halcón, a 4 grudnia Katar zamówił kolejne 12 samolotów w spółce BAE Systems, które dołączą one do 24 wcześniej zamówionych.
Wcześniej, zakup nowych samolotów ogłosiły Włochy (24 egzemplarze) i Niemcy (20 egzemplarzy), a pozyskanie używanych egzemplarzy negocjuje z kolei Ukraina. Według doniesień prasowych w 2024, Berlin zgodził się sprzedaż 48 kolejnych do Arabii Saudyjskiej (choć teraz ma być zainteresowania F-35 i TF Kaan). Poza tym, wcześniej Typhoony trafiły do eksport do Austrii, Kuwejtu i Omanu. Wielka Brytania jeszcze nie podjęła decyzji o zastąpieniu swoich najstarszych Typhoonów nowymi, choć te muszą zostać wycofane do 2027 (1 lipca br. wycofano 26 z 30 Tranche 1, zgodnie z informacją Marii Eagle, podsekretarz stanu ds. zamówień obronnych i przemysłu w Ministerstwie Obrony).
