W czwartek, 24 kwietnia 2025, amerykańska spółka Oshkosh Defense (część korporacji Oshkosh) poinformowała, wspólnie z Oshkosh Defense Europe B.V. zostały wybrane przez Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów w programie ekspedycyjnych pojazdów patrolowych o kryptonimie DXPV (Dutch Expeditionary Patrol Vehicles), w ramach którego dostarczą 150 wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV/L-ATV (Joint Light Tactical Vehicle/Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle).
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Zgodnie z opublikowaną informacją, zamawiający czyli Dowództwo Materiałowe i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów wybrało wariant JLTV dostosowany do spełnienia wymagań w zakresie Future Littoral All Terrain Mobility – Patrol Vehicle (FLATM-PV). Umowa ma zostać podpisana do końca czerwca br., a dostawy rozpoczną się w 2028.
Oshkosh jest zaszczycony, że Królewski Korpus Piechoty Morskiej Królestwa Niderlandów zdecydował się wyposażyć swoje formacje w Oshkosh DXPV — powiedział Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defense.
Oshkosh DXPV, jak będzie oznaczony JLTV będzie oferować niderlandzkim żołnierzom piechoty morskiej (Korps Mariniers) najnowocześniejszy na świecie lekki pojazd wojskowy nowej generacji, zapewniając najwyższy poziom mobilności terenowej, prędkości, transportu oraz bezproblemowej operacyjnej i logistycznej interoperacyjności z sojusznikami z NATO.
Nasz DXPV będzie bardzo powszechny wśród około 22 000 JLTV dostarczonych do amerykańskiego Departamentu Obrony i ponad 1600 JLTV wyprodukowanych dla innych krajów NATO i sojuszniczych, które są obecnie i w przyszłości wykorzystywane w terenie — kontynuował Williams. Ten wysoki poziom wspólnoty nie tylko znacznie zmniejsza zapotrzebowanie na logistykę potrzebną do obsługi i utrzymania DXPV, ale także zapewnia wyjątkową wydajność systemu, maksymalizuje gotowość operacyjną i zwiększa interoperacyjność. Umożliwia naszym klientom wykorzystanie ustalonego łańcucha dostaw, usprawnienie szkoleń i uproszczenie integracji — zwiększając wydajność i sukces misji na całej linii.
Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika (w planach zakup łącznie ok. 65 tys. pojazdów) i Litwy zdecydowały się: Czarnogóra, Macedonia Północna, Słowenia, Słowacja, Rumunia, Belgia, Litwa i Brazylia. W ostatnim czasie dołączyła do nich także Mongolia, Urugwaj i Izrael. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska (wyrażono chęć zakupu 26 pojazdów opancerzonych w wersji M1279A1 w wariancie transportowym, choć póki co nie potwierdzono). Zakup rozważały Australia i Japonia. Pod koniec marca 2024 spółka AM General, która stała się współproducentem pojazdów, zaprezentowała ulepszony JLTV A2.
W ostatnich latach Korps Mariniers otrzymał 46 lekkich pojazdów DMV AnacondA 4×4 oraz część z 1275 egzemplarzy Iveco LMV 2 (Light Multirole Vehicle), zamówionych w 5 wariantach (także dla królewskich wojsk lądowych). Ponadto, formacja dysponuje gąsienicowymi BvS 10 Viking (pierwotnie było ich 73 egz., ale 28-36 z nich przekazano Ukrainie) i będzie wdrażać 120-mm moździerze Mjölner na podwoziu CV90 (15 egz.). Wycofywane są lekkie pojazdy typów Mercedes-Benz G280 CDI i Land Rover Defender.
The 🇳🇱Netherlands has selected the #OshkoshDXPV to equip its Marine Corps – a major win for allied interoperability and next-gen mobility.
Full press release: https://t.co/DMBQkuySGT#OshkoshJLTV #NATO #OshkoshDefense pic.twitter.com/WeKYX8SrcG— Oshkosh Defense (@OshkoshDefense) April 24, 2025