W piątek, 19 września 2025, w niemieckiej stoczni Blohm+Voss (część NVL Group) w Hamburgu miała miejsce uroczystość wejścia do służby w Marynarce Wojennej Niemiec (Deutsche Marine) korwety rakietowej FGS Köln (F 265) drugiej serii K130 Braunschweig z typoszeregu MEKO A-100 (Mehrzweck-Kombination).
Zdjęcia: NVL B.V. & Co. KGNVL B.V. & Co. KG via LinkedIn
Flaga stoczni opuszczona, flaga federalna podniesiona: Od dziś niemiecka Marynarka Wojenna przejmuje stery korwety Köln w ramach drobnej zmiany bandery. Po Emden, jest to druga z pięciu nowych korwet, którymi Marynarka Wojenna może już odbyć próby morskie i rejsy szkoleniowe, zdobywając cenne doświadczenie w operacjach operacyjnych. Zespół stoczni kontynuuje współpracę z BAAINBw i wszystkimi zaangażowanymi partnerami, aby zapewnić pełną sprawność jednostki. Dzięki tej drobnej zmianie bandery, my i nasz klient osiągnęliśmy kolejny ważny kamień milowy na drodze do dostawy. Życzymy załodze Köln szczęśliwej i bezpiecznej podróży – poinformowano we wpisie na portalu społecznościowym LinkedIn.
Tymczasem, dziś, 23 września, FGS Köln (F 265) weszła do swojego macierzystego portu Warnemünde w Rostocku, w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie. Okręt zamówiono wraz z innymi w 2017. Stępkę położono 25 kwietnia 2019, a wodowanie miało miejsce 30 października 2020. Z kolei 21 kwietnia 2022 miał miejsce chrzest, po którym rozpoczęto próby portowe i morskie w ramach testów zdawczo-odbiorczych. Przedłużenie wejścia do służby operacyjnej wynikało też z faktu, że jednostka służyła następnie do celów szkoleniowych przyszłych załóg korwet drugiej serii.
Omawiane FGS Köln (F 265) i FGS Emden (F 266) to pierwsze dwie korwety zmodyfikowanego projektu. W lutym br. miał miejsce sabotaż na pokładzie tej drugiej, gdy nieznany sprawca wrzucił do napędu głównego prawie 30 kg opiłków metalowych, co na szczęście wykryto przed planowym rozruchem.
Tymczasem, wcześniej, bo w maju 2024 ochrzczono trzecią korwetę, FGS Karlsruhe (F 267). Dołączą do nich budowane obecnie Augsburg (F 268) i Lübeck (F 269). Tymczasem okręty pierwszej serii weszły do służby w latach 2008-2013: Braunschweig (F 260), Magdeburg (F 261), Erfurt (F 262), Oldenburg (F 263) i Ludwigshafen am Rhein (F 264).
Jak informował 27 września 2022 niemiecki magazyn Europäische Sicherheit & Technik (ESUT) program budowy drugiej serii został opóźniony o, w zależności od jednostki, od 6-8 miesięcy do 2 lat, a koszty wzrosły o 401 mln EUR. Problemy wynikają z integracji nowych systemów.
Za budowę okrętów odpowiada grupa robocza ARGE (ArbeitsGEmeinschaft) K130 złożona z Fr. Lürssen Werft GmbH Co. KG (obecnie Naval Vessels Lürssen – NVL Group; wkrótce zostanie częścią grupy Rheinmetall AG) jako Lider, Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) i German Naval Yards Kiel.
Okręty mają po 89,12 m długości, 13,28 m szerokości, 3,4 m szerokości i 1840 t wyporności. Są napędzane dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 20V 1163 TB 93 o mocy 14,8 MW, przenoszonej na dwie śruby, co zapewnia prędkość maksymalną 26 w. i zasięg do 4000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 15 w. Załogę stanowi 65 oficerów i marynarzy.
Jeśli chodzi o różnice pomiędzy pierwszą a drugą serią okrętów, to nowe jednostki otrzymują wielofunkcyjne radary Hensoldt TRS-4D AESA 3D z interrogatorem MSSR 2000I w miejsce Cassidian TRS-3D PESA C-band i interrogatorem MSSR 2000 oraz 76-mm automatyczne armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid zamiast OTO Melara Compact. Okręty obu serii otrzymają bezzałogowe śmigłowce rozpoznawcze Saab/UMS Skeldar V-200 Sea Falcon, na podstawie umowy z listopada 2021 na sześć egzemplarzy. Natomiast podstawowe uzbrojenie rakietowe to 4 pociski przeciwokrętowe Saab RBS-15 Mk.3 i dwie wyrzutnie dla 21 pocisków przeciwlotniczych RIM-116 RAM Block II.
Czytaj także:
- Początek budowy drugiego okrętu rozpoznania radioelektronicznego typu 424 dla Niemiec
- Niemcy rozważają zakup 8 fregat rakietowych F127
- TKMS zmodernizuje niemieckie U212A
- Położono stępkę największej niemieckiej fregaty rakietowej – Niedersachsen
- Początek budowy pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD




