Przejdź do serwisu tematycznego

Konsultacje rynkowe w sprawie zakupu 24 śmigłowców szkolnych

Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.

W poniedziałek, 14 stycznia, Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.

Jeden z potencjalnych kandydatów: Leonardo/Agusta Westland AW109 Trekker / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG

Jak czytamy w opublikowanym dokumencie, przedmiotem wstępnych konsultacji rynkowych będzie określenie możliwości pozyskania kompleksowego rozwiązania składającego się z:

  • 24 śmigłowców w konfiguracji do prowadzenia szkolenia z użyciem lotniczych środków bojowych;
  • systemu szkoleniowego (symulatory, trenażery);
  • pakietu logistycznego;
  • usługi wsparcia materiałowego (np. PBL – Performance Based Logistics);
  • pakietu szkoleniowego (szkolenia i kursy);
  • przystosowania lub budowy infrastruktury ściśle powiązanej z systemem szkolenia.

Wstępne konsultacje rynkowe zostaną przeprowadzone pomiędzy 14 lutego a 15 marca 2024. Termin składania zgłoszeń o udziału w nich minie 29 stycznia 2024.

Konsultacje będą obejmować ocenę możliwości spełnienia wstępnie określonych wymagań, zdefiniowanie możliwości krajowego przemysłu w tym zakresie, sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących pozyskania systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw, szkolenia i realizacji powiązanej infrastruktury, oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego, w tym realizacji powiązanej infrastruktury oraz przeznaczonej do montażu i funkcjonowania, wstępne ustalenie terminów pozyskania oraz inne czynniki w zależności od potrzeb.

Analiza

Powyższa procedura, kładąca podwaliny pod zakup nowych śmigłowców szkolnych (następców SW-4 Puszczyk oraz Mi-2) wynika z faktu szeroko zakrojonych programów modernizacji flot śmigłowcowych w Wojsku Polskim, realizowanych w ostatnich latach.

Należy tu wskazać śmigłowce wielozadaniowe Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International (odebrano 6 z 8 zamówionych) dla Wojsk Specjalnych, wielozadaniowe śmigłowce wsparcia Leonardo/AgustaWestland AW149 (odebrano 3 z 32 zamówionych) dla Wojsk Lądowych i śmigłowce wielozadaniowe morskie Leonardo/AgustaWestland AW101 (odebrano 4 zamówione) dla Marynarki Wojennej.

Ponadto, Agencja Uzbrojenia prowadzi negocjacje w sprawie zakupu śmigłowców dla Wojsk Lądowych: kolejnych 22 AW101 w wersji transportowej, 32 S-70i oraz 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian (wraz z pomostowym pozyskaniem 8 AH-64 z US Army). Nie można także wykluczyć, że Marynarka Wojenna otrzyma od 6 do 8 kolejnych AW101 oraz od 4 do 8 wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych w ramach programu Kondor, które zastąpią SH-2G Super Seasprite.

Taka rozbudowa floty śmigłowcowej o nowoczesne konstrukcje wymaga zabezpieczania odpowiedniej infrastruktury szkoleniowej dla personelu wojskowego. Z uwagi na warunek wykorzystania przez nowe śmigłowce szkolne lotniczych środków bojowych, jako potencjalnych kandydatów dostępnych na rynku można wskazać H145M od europejskiej spółki Airbus Helicopters, AH-6i od amerykańskiej Boeing czy AW109M Trekker od włoskiej Leonardo. Ta ostatnia jest szczególnie ciekawa z uwagi na kolejny warunek: możliwości krajowego przemysłu, gdyż włoskiego producenta reprezentuje w Polsce spółka WSK PZL-Świdnik, która zajmuje się produkcją. Konkurencyjny PZL Mielec (należący do Lockheed Martin) może aktualnie zaoferować jedynie konstrukcje rodziny S-70/H-60 Black Hawk.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X