W poniedziałek, 15 września 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Królestwa Belgii partii pocisków rakietowych krótkiego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder Block II/II+ w pakiecie za maksymalnie 567,8 mln USD (2,047 mld zł).
Zdjęcie: Departament Obrony USA
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Brukseli wnioskował o możliwość pozyskania łącznie 578 bojowych pocisków AIM-9X, w tym 320 w wersji Block II (wraz z 50 układami naprowadzania) oraz 258 w wersji Block II+ (wraz z 30 układami naprowadzania).
Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): kontenery transportowe na pociski rakietowe, oprogramowanie do uzbrojenia, transport pocisków, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne świadczone przez rząd USA oraz wykonawcę umowy (RTX) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programów.
Warto dodać, że niedawno bo 27 sierpnia Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Organisation, NSPA) otrzymała zgodę na pozyskanie niewielkiej partii 96 tych pocisków AIM-9X Sidewinder dla trzech państw Sojuszu w pakiecie za maksymalnie 103,9 mln USD (wówczas 380,56 mln zł). Wśród nich znalazła się Belgia z możliwością otrzymania 8 egzemplarzy.
Pociski wejdą na uzbrojenie samolotów F-35A Lightning, których zamówiono dotąd 34 egzemplarze oraz zdecydowano się na dokupienie 11 kolejnych (zamiast 21 planowanych).
Przypomnijmy, że 28 marca br. służba prasowa Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent) informowała, iż pierwsi dwaj piloci wykonali loty na samolotach F-35A, rozpoczynając proces szkolenia na poziomie instruktora. Z kolei 2 kwietnia pojawiła się informacja o rozpoczęciu szkoleń praktycznych techników obsługi naziemnej. Samoloty zostają tymczasowo przydzielane do 312. Eskadry Myśliwskiej Scorpions, w ramach 56. Skrzydła Myśliwskiego USAF.
Belgijskie samoloty jako jedne u nielicznych użytkowników otrzymują klasyczne kolory znaków przynależności państwowej (duńskie też), a nie w barwach odcieni szarości (tzw. low-visibility, low-vis).
Dotychczas Belgowie zakontraktowali pociski rakietowe średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120C-8 AMRAAM (otrzymano zgodę na zakup maksymalnie 120 pocisków) oraz kierowane bomby GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znane jako Small Diameter Bomb II), w liczbie 196 zamówionych egzemplarzy.
AIM-9X Sidewinder
Przypomnijmy, że 2 czerwca br. amerykańskie dowództwo NAVAIR podpisało umowę o wartości 1 100 806 209 USD (wówczas 4,115 mld zł) ze spółką Raytheon (część korporacji RTX) na 25. partię produkcyjną pocisków tego typu.
Pociski AIM-9X Block II są najnowszą wersją pocisku Sidewinder i są produkowane seryjnie od 2004 (w lipcu 2021 dostarczono 10-tysięczny egzemplarz). Są wyposażone w termowizyjną głowicą samonaprowadzającą. Pociski mogą atakować cele poza zasięgiem wzroku, także w tylnej półsferze własnego samolotu, a namierzanie odbywa się już po wystrzeleniu. W najnowszym wariancie Block II+ rozwijane są moduły elektroniki, naprowadzania oraz układy czujników.
W ostatnich miesiącach zgody na zakup pocisków AIM-9X Sidewinder otrzymały Turcja, Królestwo Niderlandów, omawiana Rumunia (wówczas 300 pocisków), Japonia, Korea Południowa, Finlandia, Kanada czy Norwegia, a zakup zapowiedziały Włochy, które także znalazły się na liście odbiorców w najnowszym zapytaniu (wcześniej otrzymały zgodę na zakup 66 pocisków). Niewielkie partie tych pocisków znalazły się także w pakietach z samolotami F-35A lub F-16C/D Block 70 dla różnych państw: Niemiec, Czech, Bułgarii, Słowacji czy wspomnianej Turcji.
Z kolei 29 listopada 2024 Polska zamówiła kolejną partię 232 tych pocisków za równowartość ok. 175 mln USD netto (712,74 mln zł netto/876,67 mln zł brutto).
