Leopard 2A8
Zdjęcie: Paweł Ścibiorek, MILMAG
Zgodnie z pierwszą informacją, jaką przekazał sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Gijs Tuinman w piśmie do parlamentarzystów planowane jest podpisanie umowy na zakup 46 czołgów Leopard 2A8 (z opcją na 6 kolejnych), we współpracy z niemieckim rządem. Dostawy są przewidziane w latach 2027-2030 i w tym celu zostanie sformowany batalion pancerny, który będzie liczył ok. 500 żołnierzy.
5 września br. w ramach tzw. Defense Memorandum 2024 (Defensienota 2024), minister obrony Ruben Brekelmans ogłosił, że budżet zamówienia na zakup czołgów jest usytuowany w przedziale od 1 do 2,5 mld EUR (4,29-10,74 mld zł). Resort obrony bada możliwość sformowania batalionu pancernego na obszarze natowskiego poligonu Bergen-Hohne w niemieckiej Dolnej Saksonii.
Co ciekawe, rozważano pozyskanie 52 czołgów, ale ostatecznie stwierdzono, że 46 jest liczbą minimalną dla batalionu, a decyzja o ewentualnym zwiększeniu została zachowana na przyszłość. Program zawiera też plan wprowadzenia bezzałogowych pojazdów naziemnych, które mają wspierać czołgi.
Przypomnijmy, że 17 maja 2023 niderlandzki dziennik De Telegraaf informował, że w obliczu wojny w Ukrainie, tamtejsi politycy z różnych opcji zgodnie domagają się odbudowy sił pancernych, aby nie polegać tylko na 18 Leopardach 2A6MA2, dzierżawionych w Niemczech.
W kwietniu 2011 niderlandzkie siły pancerne zlikwidowano, a potem tylko w ramach częściowej ich odbudowy, w 2015 przywrócono do służby 18 Leopardów 2A6NL, przekazując je do 4. kompanii 414. niemiecko-niderlandzkiego batalionu pancernego 43. Brygady Zmechanizowanej (niderlandzkiej). Potem zostały zmodernizowane i weszły do służby w 2018 pod oznaczeniem Leopard 2A6MA2.
Pierwotnie, Królestwo Niderlandów było pierwszym użytkownikiem eksportowym czołgów Leopard 2: w dniu 2 marca 1979 zakupiono w Niemczech aż 445 Leopardów 2A4 (z 2. i 3. niemieckiej partii produkcyjnej; dostawy zakończono w lipcu 1986), z których 330 zostało zmodernizowanych do standardu 2A5 począwszy od 1993, a 188 do standardu 2A6NL. Jednak po zakończeniu zimnej wojny wiele wozów odsprzedawano z powrotem do Niemiec. Po decyzji z 2011, gdy rozwiązano ostatnią dywizję pancerną, bezskutecznie próbowano odsprzedać czołgi do Indonezji, a następnie Peru. W 2014 sprzedano 100 Leopardów 2A6NL do Finlandii (dostawy zakończono 25 października 2019).
Jak dotąd na zakup Leopardów 2A8 zdecydowały się Niemcy (123 egzemplarze) i Norwegia (54 egz.), a umowy w tej sprawie negocjują Czechy (56 egz.) i Litwa (prawdopodobnie 54 egz.).
NASAMS i NOMADS
W drugiej notce do parlamentarzystów, wiceminister Gijs Tuinman ogłosił plan zakupu 6 baterii systemu obrony powietrznej średniego zasięgu MRAD (Medium Range Air Defense) oraz 4 baterii systemu obrony powietrznej krótkiego zasięgu SHORAD (Short Range Air Defense). W pierwszym przypadku mowa o systemie NASAMS (National/Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System), produkcji amerykańskiej spółki Raytheon Technologies i norweskiej KDA (Kongsberg Defence & Aerospace). Plany ich pozyskania ogłoszono jeszcze w czerwcu 2023. Umowy obejmą pociski rakietowe i symulatory. Dostawy rozpoczną się w 2028.
Podstawą zestawów SHORAD będzie nowy system NOMADS, także KDA, wyposażony w pociski rakietowe krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder i będzie mieć zasięg operacyjny do 15 km, podczas gdy MRAD do 50 km, dzięki pocisków AMRAAM-ER. Uzupełnią już posiadane zestawy dalekiego zasięgu MIM-104 Patriot, do których zamówione zostaną dwie dodatkowe wyrzutnie, a sam system przejdzie modernizację. W planach jest też zakup kolejnych stacji radiolokacyjnych rodzimej spółki Thales Nederland.
NASAMS będzie złożony z 21 wyrzutni i 13 centrów dowodzenia, natomiast NOMADS – 18 wyrzutni i 5 centrów dowodzenia.
Pilatus PC-7 MKX
Obecnie użytkowane samoloty szkolenia podstawowego Pilatus PC-7 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów
Trzecim zakupem ogłoszonym przez resort obrony w Hadze są samoloty szkolenia podstawowego Pilatus PC-7 MKX, które zastąpią 13 starszych PC-7, użytkowanych od 1988 w Elementary Military Kite Training (EMVO). Od grudnia 2020 poszukiwano ich następcy, a termin ich wycofania wyznaczono na 2027. Jednocześnie podkreślono, że choć wybrano ofertę szwajcarskiej spółki Pilatus Aircraft Ltd., to konkurencyjne podmioty złożyły protesty, w związku z czym podpisanie umowy opóźni się.
Planowany jest zakup 8 samolotów PC-7 MKX wraz z 2 symulatorami. Początek dostaw zaplanowano wstępnie na pierwszą połowę 2027. Roczny nalot ma wynosić maksymalnie 2150 godzin, a dzięki symulatorom będzie można szkolić przez kolejne 2650 godzin – łącznie do 60 pilotów.
Defensie schaft 8 nieuwe lesvliegtuigen en 2 vluchtsimulators met bijbehorende leermiddelen aan. De levering van de nieuwe lesvliegtuigen en het bijbehorende materieel wordt in de eerste helft van 2027 verwacht.
Lees meer 👇 https://t.co/T6VowDhT0l
— Koninklijke Luchtmacht (@Kon_Luchtmacht) October 14, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.