W niedzielę, 25 maja 2025, minister obrony Królestwa Niderlandów Ruben Brekelmans poinformował w programie telewizyjnym WNL Op Zondag na kanale NPO 1, że w poniedziałek, 26 maja br., dostawy 24 obiecanych Ukrainie samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16AM/BM zostaną sfinalizowane.
Zdjęcie: Siły Powietrzne Sił Zbrojnych Ukrainy
Zdaniem ministra Brekelmansa ważne jest zatem dalsze zwiększanie presji na Rosję i dalsze zapewnianie Ukrainie jak największego wsparcia. Oprócz wcześniej ogłoszonego pakietu wsparcia poinformował, że ostatni F-16 zostanie oficjalnie przetransportowany na Ukrainę następnego dnia:
Nadal będziemy dostarczać samoloty F-16 bez żadnych przeszkód, całe potrzebne wsparcie w tym celu. Właściwie wysłaliśmy już wszystkie obiecane samoloty (…) jutro (w poniedziałek, 26 maja br. – przyp. red.) dostarczymy ostatni egzemplarz, opuści Królestwo Niderlandów i wkrótce zacznie operować – powiedział niderlandzki szef resortu obrony. Ponadto szkolimy pilotów i techników oraz dzielimy się naszymi doktrynami wojskowymi, aby Ukraina mogła zbudować nowoczesne siły zbrojne, zgodne z siłami państw członkowskich NATO – dodał.
Dodajmy, że zgodnie z informacją ministra obrony Królestwa Danii Troelsa Lunda Poulsena z 24 lutego br., Kopenhaga przekazała już 12 z 19 obiecanych F-16.
Oznacza to, że oba państwa przekazały (licząc z dzisiejszą finalizacją ze strony rządu w Hadze) 36 samolotów. Ponadto, do końca 2024 do Ukrainy miały dotrzeć norweskie F-16 w liczbie 6 egzemplarzy, ale nie ma oficjalnego potwierdzenia (pierwotnie była mowa o 22). Dałoby to maksymalnie 42 samoloty, ale należy pamiętać, że 3 zostały już utracone, czyli Ukraina może od dziś posiadać maksymalnie 39 F-16.
Ponadto, 30 samolotów obiecała Belgia, ale rozpoczęcie dostaw pierwszych dwóch miało opóźnić się do końca roku. Jednakże kilka dni temu nowy minister obrony Theo Francken zadeklarował przyspieszenie dostaw.
Ukraińskie F-16 są uzbrojone w pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9L/M Sidewinder, średniego zasięgu AIM-120B AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) oraz kierowane satelitarnie szybujące bomby lotnicze GBU-39/B SDB I (Small Diameter Bomb). Ukraińcy posiadają nowsze AIM-120C i AIM-9X, ale te drugie do zestawów przeciwlotniczych NASAMS. Samoloty przenoszą również zasobniki walki radioelektronicznej AN/ALQ-131(V) ECM (Electronic Countermeasures), ale wcześniej pojawiły się doniesienia magazynu Forbes o wstrzymaniu wsparcia i aktualizacji ich oprogramowania przez administrację prezydenta Donalda Trumpa.
Jednak 2 maja br. Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż pakietu wsparcia eksploatacji dla ukraińskich samolotów za maksymalnie 310,5 mln USD (wówczas 1,172 mld zł). Poprzedni pakiet wsparcia F-16 został zatwierdzony przez administrację ówczesnego prezydenta Joe Bidena, 10 grudnia 2024 i miał wartość maksymalnie 266,4 mln USD (wówczas 1,081 mld zł). Wcześniejsze informacje dotyczące wsparcia ukraińskich F-16 obejmowały umowę z 20 września 2024 na dostawę dwóch zestawów systemów wspomagania lądowania spółki Advanced Navigation and Positioning Corp. oraz zwiększeniu zdolności bojowych i przeżywalności statków powietrznych poprzez opracowywanie, testowanie i dostarczanie pełnego spektrum wsparcia oprogramowania w zakresie walki elektromagnetycznej, o czym informowano 26 sierpnia 2024.
Vanwege de zware Russische drone- en raketaanvallen is sterke luchtverdediging van levensbelang voor Oekraïne.
Bij @WNLOpZondag maak ik bekend dat morgen de laatste Nederlandse F-16’s naar Oekraïne vertrekken.
Alle 24 Nederlandse F-16's zijn binnenkort in Oekraïne actief! 🇳🇱🇺🇦 pic.twitter.com/ou2E4RdACB
— Ruben Brekelmans (@DefensieMin) May 25, 2025