W środę, 15 stycznia 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że dostarczyła Japońskiej Narodowej Agencji Policji (Keisatsu-chō) pierwsze dwa egzemplarze najnowszych, lekkich śmigłowców wielozadaniowych H160. Pierwszy został przekazany użytkownikowi pod koniec ubiegłego roku, a drugi w styczniu br. Dzięki temu formacja ta została pierwszym w Japonii para-publicznym użytkownikiem tych wiropłatów.
Jesteśmy bardzo dumni z dostarczenia pierwszej wersji śmigłowca H160 do służby publicznej naszemu wieloletniemu klientowi w Japonii. To ukoronowanie dwóch lat wybitnej pracy i poświęcenia zespołów we Francji i Japonii — powiedział Jean-Luc Alfonsi, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Japonii. Unikalne możliwości tych zupełnie nowych samolotów przyczynią się do rozszerzenia zakresu szeroko zakrojonych misji egzekwowania prawa przez Narodową Agencję Policji.
Wcześniej spółka dostarczyła do japońskiej formacji 30 śmigłowców, w tym 16 H135, 4 H155, 6 AS365 Dauphin, 1 H215 i 3 H225 Super Puma (Więcej H225 i H135 dla japońskiej policji).
Flota śmigłowców jest wspierana przez utworzone w 2009 centrum serwisowe Airbus Helicopters Japan, które zatrudnia około 290 pracowników w placówkach w Tokio i Kobe. W Japonii utworzono również centra szkoleniowe, naprawcze oraz dostarczono symulatory. Ponadto, eksploatację wspierają spółki Nakanihon Air Service z Toyoby i Jamco z Tokio.
W 2019 zamówione zostały dla japońskiej policji również dwa Bell/Subaru 412EPI i jeden 412EPX, a wcześniej jeden Leonardo AW109 Power, jeden AW109 Trekker, dziewięć AW139 i dwa Kawasaki BK117 C-2 (EC145).
Japończycy wykorzystują śmigłowce policyjne do utrzymywania porządku publicznego, transportu ważnych osób (VIP) oraz wsparcia działań innych służb publicznych w zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), humanitarnych i walką ze skutkami katastrof naturalnych.
Airbus H160
Przypomnijmy, że H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Następnie uzyskał certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) 30 czerwca 2023, a pierwszymi operatorami zostały Chartright Air Group w Kanadzie i PHI Aviation.
H160 wszedł następnie do służby w Brazylii, Japonii, Arabii Saudyjskiej, Francji, Malezji, Filipinach, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach europejskich. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia na ponad 100 śmigłowców. Wiropłaty wylatały już dotąd ponad 2000 godzin (stan na lipiec 2024) (Airbus H160 i H145 dla Memorial Hermann Life Flight, Zamówienie na H160 dla francuskiej żandarmerii, H160 dla Derazona Helicopters, H160 dla All Nippon Helicopter, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).
12 lutego 2024 zrealizowano dostawy sześciu poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR) dla marynarki wojennej Francji (Marine Nationale). Obecnie trwają prace nad wojskową wersją śmigłowca H160M Guépard, pozyskiwanego w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych oraz lotniczych i kosmicznych).
Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1879399174304882830