We wtorek, 3 grudnia 2024, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) poinformowała, że japońskie morskie siły samoobrony (Kaijō Jieitai, JMSDF) wybrały bezzałogowe statki latające MQ-9B SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) w ramach swojego programu bezpilotowców dalekiego zasięgu. Decyzja jest wynikiem testowej eksploatacji tego systemu od maja 2023.
Zdjęcie: General Atomics Aeronautical Systems
SeaGuardian był używany przez JMSDF do przeprowadzania różnych testów, w tym sprawdzania, czy bezzałogowe statki powietrzne mogą zastąpić niektóre misje obecnie wykonywane przez statki załogowe. 15 sierpnia br. informowano, że na zakup dwóch takich bezzałogowców zdecydowała się Japońska Straż Przybrzeżna (Kaijō Hoan-chō, JCG).
Choć komunikat prasowy GA-ASI nie precyzuje, ile samolotów chcą zamówić JMSDF, to 5 grudnia br. portal branżowy Naval News poinformował, powołując się na rzecznika prasowego zamawiającego, że w latach 2028-2032 planowany jest zakup łącznie 23 egzemplarzy. Obecnie nie wiadomo gdzie zostaną rozmieszczone. Zakup jest realizowany w ramach ujawnionego w grudniu 2022 programu budowy zdolności obronnych, w ramach którego zostaną sformowane dwa dywizjony bezzałogowców rozpoznawczych. Nie jest planowana integracja uzbrojenia, a początkowe zamówienie nie obejmie zasobników boi sonarowych.
Według GA-ASI, japońskie SeaGuardiany otrzymają wzmocniony pakiet MWAS (Maritime Wide Area Surveillance) funkcją Optix+, który zbiera informacje z czujników SeaGuardian, a także innych źródeł danych, wyświetlając pełny obraz informacji o nadzorze dla swojego operatora. Ta funkcjonalność ułatwia przydzielanie zadań i kierowanie informacjami z zakresu zwiadu i rozpoznania (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance, ISR) w czasie rzeczywistym. Pakiet oprogramowania Optix+ spółki GA-ASI szybko koreluje i wykorzystuje zebrane dane w łatwo udostępniany wspólny obraz operacyjny. Posiadanie skorelowanych danych z wielu źródeł umożliwia automatyczne wykrywanie anomalii zachowań nad akwenami morskimi.
Prototyp morskiej wersji MQ-9B SkyGuardian został oblatany 11 września 2020. Na zakup morskiej wersji zdecydowały się, oprócz Japonii, także Indie oraz Tajwan. Został jak dotąd zintegrowany z radarem GA-ASI AN/APY-8T Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i stacją GMTI/DMTI (Ground/ Dismount Moving Target Indication) oraz zasobnikiem walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 i radarem Seaspray 7500E V2.
Oprócz specyficznego wyposażenia morskiego wymienionego wyżej, od standardowego MQ-9B SkyGuardian odróżnia go odporność całkowicie kompozytowej konstrukcji do działań w każdych warunkach pogodowych, w tym na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale.
MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów.
Na zakup standardowego MQ-9B SkyGuardian zdecydowały się dotąd Wielka Brytania, Belgia, Kanada i amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), a wkrótce do nich dołączą Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.
The @jmsdf_pao_eng selected GA-ASI’s SeaGuardian® for its Long Endurance UAV program after successful MALE trials.
With 24+ hour endurance, advanced sensors, & Optix+ for real-time ISR, SeaGuardian enhances Japan’s maritime defense.
Learn more: https://t.co/NRzAF6ofyR pic.twitter.com/TKclo3Ss8A
— GA-ASI (@GenAtomics_ASI) December 3, 2024