Przejdź do serwisu tematycznego

Iran skopiował Global Hawka?

W Internecie pojawiła się fotografia obiektu sfotografowanego w Iranie, przypominającego część ogonową amerykańskiego, autonomicznego bezzałogowca dużej długotrwałości lotu Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk.

31 października w mediach społecznościowych pojawiła się fotografia obiektu sfotografowanego w Iranie, przypominającego część ogonową amerykańskiego, autonomicznego bezzałogowca dużej długotrwałości lotu (High-Altitude Long Endurance, dużego pułapu o dużej długotrwałości lotu) Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk.

W Internecie pojawiła się fotografia obiektu sfotografowanego w Iranie, przypominającego część ogonową amerykańskiego, autonomicznego bezzałogowca dużej długotrwałości lotu Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk / Zdjęcie: Twitter

Obiekt, częściowo zakryty plandeką, transportowany był autostradą Teheran-Isfahan (droga nr 65) na zestawie niskopodwoziowym. Składa się z usterzenia ogonowego typu motylkowego i masywnej tylnej sekcji. Brakuje jednak umieszczonego pomiędzy nim charakterystycznego silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego (w przypadku RQ-4 jest to Rolls-Royce AE 3007 o ciągu 28,89–39,66 kN), a kąt rozłożenia stateczników ogonowych jest większy niż w oryginale (może to jednak wynikać z kwestii związanych z bezpieczeństwem i wymogami do transportu drogowego), a poza tym wydają się krótsze. To co rzuca się w oczy to również fakt, iż obiekt jest bardziej kanciasty niż amerykański bezzałogowiec.

Fakt ewentualnej próby skopiowania RQ-4 może wprost wynikać z wydarzenia, które miało miejsce 20 czerwca 2019 w rejonie irańskiej prowincji Hormozgan. Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej (IRCG) poinformował wówczas o zestrzeleniu, należącego do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) bsl MQ-4C Triton, o nr ser. 166510, z 20. Eskadry Doświadczalnej VX-20 z bazy lotniczej NAS Patuxent River w stanie Maryland (Triton to pochodna Global Hawka). Jak dowód dzień później zaprezentowano szczątki samolotu zebrane z miejsca upadku w rejonie góry Mubarak (część z nich miała spaść do wód Cieśniny Ormuz) (Triton zestrzelony przez Iran).

Iran już wcześniej kopiował obce rozwiązania, opracowując własne mniej lub bardziej udane konstrukcje. Przykładami są bsl Shahed 171 Simorgh i Saegheh-2, opracowane dzięki inżynierii wstecznej szczątków amerykańskiego Lockheed Martin RQ-170 Sentinel, zestrzelonego 4 grudnia 2011 w pobliżu miejscowości Kaszmar we wschodniej prowincji Chorasan-e Razawi czy Qods Yasir, będący zmodyfikowaną kopią taktycznego bsl Boeing Insitu ScanEagle, którego egzemplarz strącono w grudniu 2012.

Najnowszym przykładem inżynierii wstecznej jest zaprezentowany 24 lutego br. bojowy bsl Kaman-22 klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu). Samolot przypomina hybrydę rozwiązań konstrukcyjnych amerykańskich bbsl MQ-1 Predator i MQ-9 Reaper. Nie jest tajemnicą, że 4 lata wcześniej, 1 października 2016 zaprezentowano w Iranie pochwycony w niejasnych okolicznościach MQ-9 (błędnie określony jako MQ-1C Gray Eagle) (Kaman-22 – kolejna irańska kopia amerykańskich bsl?).

Tak więc powyższe przykłady pokazują, iż ewentualna próba skopiowania Global Hawka, co poruszano niemal od razu od zestrzelenia go dwa lata temu, była kwestią nie czy a kiedy to nastąpi. Obiekt może również służyć do celów propagandowych jak ujawniony w 2013 prototyp (lub demonstrator) lekkiego myśliwca AIO F-313 Qaher, który jak dotąd nie został oblatany, czy pomniejszonym model lotniskowca, podobnym do amerykańskiego typu Nimitz, który w lipcu 2020 został zniszczony podczas ćwiczeń.

Dlatego też, zbudowany pełnowymiarowy model Global Hawka mógłby służyć jako centralny element wystawy upamiętniającej zestrzelenie jednego z nich. Zwłaszcza, że zestrzelenie samolotu było głośnym wydarzeniem, które odegrało wyraźną rolę w późniejszej kampanii propagandowej Teheranu.

Oczywiście nie ma żadnych gwarancji, iż sfotografowany obiekt to w rzeczywistości skopiowana część ogonowa amerykańskiego samolotu. Jeden z internautów zasugerował podobieństwo do niekompletnej sekcji ogonowej niewielkiego dwusilnikowego wodnosamolotu L-4/L-42, zaprojektowanego przez rosyjskie, eksperymentalne biuro projektowe Czajka z Samary.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X