Jak poinformowały w środę, 20 sierpnia 2025, media indyjskie, rząd premiera Narendry Modiego zatwierdził wniosek Ministerstwa Obrony w sprawie sfinansowania zakupu drugiej partii lekkich samolotów wielozadaniowych Tejas LCA Mk 1A w liczbie 97 egzemplarzy za równowartość 62 000 crore INR, czyli 620 mld INR (25,829 mld zł).
Pierwszy seryjny Tejas LCA Mk 1A / Zdjęcia: HAL via X
Zamówienie zostanie udzielone indyjskiej spółce HAL (Hindustan Aeronautics Limited), która obecnie produkuje dla siedmiu eskadr wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) pierwszą partię 73 samolotów bojowych i 10 szkolnych za równowartość 456,96 mld INR (wówczas 23,2 mld zł), na mocy umowy ze stycznia 2021. Pierwszy samolot z tamtej umowy został oblatany 28 marca 2024.
Dzięki finalizacji drugiej umowy, łączna pula zamówienia wzrośnie do 180 egzemplarzy. Będą to następcy samolotów MiG-21 Bison, które w końcu mają zostać skreślone ze stanu w najbliższych tygodniach (choć loty na nich nie są już wykonywane od października 2023).
Ponad 65% komponentów samolotu dostarczy lokalny przemysł, podczas gdy kluczowe systemy takie jak silniki General Electric F404-GE-IN20 dostarczą USA, stacje radiolokacyjne Elta Systems EL/M-2052 AESA – Izrael, a pociski rakietowe MBDA ASRAAM – Wielka Brytania.

Nowo produkowane Tejas LCA Mk 1A uzupełnią 31 egzemplarzy starszych Tejas Mk 1 w dwóch eskadrach (z partii 40 egz.; jeden utracono w wypadku 12 marca 2024). Mk 1A w stosunku do Mk 1 jest głęboką modernizacją. Poza nowym silnikiem, radarem i uzbrojeniem, samoloty otrzymują nowe systemy misji i awioniki oraz inne ulepszenia.
Brak informacji o harmonogramie dostaw drugiej partii, zwłaszcza, że realizacja pierwszej umowy ma zakończyć się dopiero w 2029. Według komentatorów w Indiach, w takim tempie – dostawy drugiej partii będą mogły zostać finalizowane do 2035. W tym samym roku miałaby rozpocząć się produkcja samolotów wielozadaniowych nowej generacji o kryptonimie AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft).
W międzyczasie, bo w grudniu ub. r. zakontraktowano dodatkowe 12 ciężkie dwumiejscowe samoloty wielozadaniowe Su-30MKI (w kodzie NATO: Flanker-H), produkowane przez HAL na rosyjskiej licencji Suchoja, aby uzupełnić straty poniesione głównie w wypadkach.
W lutym br. USA zaoferowały Indiom sprzedaż samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II, lecz na 31 lipca br. pojawiły się doniesienia agencji prasowej Bloomberg, że rząd Modiego odrzuca propozycję kupna w odpowiedzi na dodatkowe amerykańskie cła (podobny krok rozważa Szwajcaria).
India greenlights Rs 62,000 crore Tejas Mark 1A deal; IAF to boost indigenous fleet with 97 fighter jetshttps://t.co/HpG03Beagy
via NaMo App pic.twitter.com/TiLEmwBOPm
— रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India (@DefenceMinIndia) August 20, 2025
Here are a few more photos from the visit of the Parliamentary Standing Committee on Defence to HAL today. @DefProdnIndia @SpokespersonMoD pic.twitter.com/9eLVO692Yg
— HAL (@HALHQBLR) August 22, 2025
The Parliamentary Standing Committee on Defence visited HAL facilities in Bengaluru today. The 10-member committee was led by its Chairman, Lok Sabha MP Shri Radha Mohan Singh. The committee was received by Dr. D. K. Sunil, CMD, HAL, along with the Directors & senior officials. pic.twitter.com/S4E9lVtOZi
— HAL (@HALHQBLR) August 22, 2025
The aircraft performed aerobatic manoeuvres, enthralling the audience. During the visit, the committee was briefed on HAL’s modernisation plans and the progress of key indigenisation projects. @DefProdnIndia @SpokespersonMoD @RadhamohanBJP
— HAL (@HALHQBLR) August 22, 2025
Czytaj także:
- Dostawa pierwszych Apache dla indyjskiej armii
- Produkcja kadłubów Rafale w Indiach
- Katastrofa indyjskiego SEPECAT Jaguar
- Indie testują technologie silnika strumieniowego typu scramjet
- Indie zamówiły 156 śmigłowców szturmowych HAL Prachand
- Indie: Próby naziemne bezzałogowca CATS Warrior
- Używane Mirage 2000 dla Indii
