11 kwietnia indyjski dziennik The Hindu poinformował, że dowództwo wojsk lotniczych Indii (Bhartiya Vāyu Senā) wydało rekomendację dotyczącą wydzierżawienia samolotów tankowania powietrznego od podmiotu komercyjnego.
Media indyjskie donoszą, że wojska lotnicze tego państwa wydały rekomendację dotyczącą wydzierżawienia samolotów tankowania powietrznego od podmiotu komercyjnego / Zdjęcie: Armée de l’Air
Wyższej rangą anonimowy przedstawiciel Bhartiya Vāyu Senā powiedział, że przy zawieraniu umowy zostanie przyjęta metodologia kryterium dostępności, czyli liczby godzin nalotu na rok kalendarzowy, przy czym dowództwo określi swoje minimalne i maksymalne wymagania. Wydzierżawione samoloty będą wykorzystywane do podtrzymywania nawyków pilotów samolotów bojowych w zakresie pobierania paliwa w locie podczas szkoleń.
Odciążone w tym zakresie zostaną wprowadzone do służby w latach 2003-2006 rosyjskie samoloty Ił-78MKI z zasobnikami Cobham 754 w ramach systemu MARS (Mid Air Refuelling System), które będą służyć wyłącznie do działań operacyjnych. Takie rozwiązanie ma być pomostowym przed planowanym zakupem sześciu nowych samolotów tej klasy.
Nie jest jasne kto może być potencjalnym oferentem powyższych usług. 7 grudnia 2020 dziennik The Hindustan informował, że rząd w New Delhi rozważa zakup sześciu używanych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Negocjacje w tej sprawie zostały potwierdzone 18 stycznia 2021 przez francuski magazyn branżowy Air&Cosmos – przy czym wskazano, że tankowce są częścią szerszego pakietu obejmującego kolejną partię 36 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale oraz 111 śmigłowców AS565 Panther w wersji morskiej (Ogromny pakiet francuskiego uzbrojenia dla Indii, Używane A330 MRTT oferowane Indiom).
Przy okazji nowych informacji dotyczących tankowców, przedstawiciel Bhartiya Vāyu Senā poinformował dziennik The Hindu, że dowództwo chce także wydzierżawić około 20 samolotów szkolenia podstawowego na okres 4-5 lat, które wypełniłyby lukę operacyjną do czasu wprowadzenia do służby 106 samolotów HAL HTT-40 (Hindustan Turbo Trainer – 40) (Indie zamówiły ponad setkę HTT-40).
Obecnie do dyspozycji jest 75 samolotów szkolenia podstawowego Pilatus PC-7 MkII, które zastąpiły produkowane w kraju od 1977 samoloty HAL HPT-32 Deepak. Pierwotnie planowano zakup kolejnej transzy 106 egzemplarzy, ale w sierpniu 2019 pojawiła się informacja o śledztwie antykorupcyjnym prowadzonym przez Centralne Biuro Śledcze CBI (Central Bureau of Investigation) wobec lokalnych przedstawicieli szwajcarskiej spółki Pilatus Aircraft. W związku z tym wykorzystanie opcji zamrożono i rozpoczęto procedurę zakupu wyłącznie HTT-40.
Co ciekawe, dzierżawę sprzętu wojskowego rozważa też indyjska marynarka wojenna (Bhāratīya Nau Senā). W tym przypadku mowa tu o śmigłowcach wielozadaniowych, niszczycielach min i zbiornikowcach czy bezzałogowych statkach latających (bsl) typ MQ-9 SkyGuardian. Nie tak dawno, bo 10 lutego br., pojawiła się z kolei informacja o wydzierżawieniu czterech izraelskich bsl IAI Heron MK II dla wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā) (Śmigłowce morskie dla Indii).