Podczas odbywających się od 9 do 12 czerwca międzynarodowego salonu morskiego przemysłu obronnego MADEX 2021 w Pusan, południowokoreańska spółka stoczniowa Hyundai Heavy Industries (HHI) zaprezentowała swoją propozycję w programie lekkiego lotniskowca o kryptonimie CVX dla rodzimej marynarki wojennej (Daehan-minguk Haegun) (Prezentacja prototypu KF-21 Boramae).
Hyundai Heavy Industries zaprezentowała swoją propozycję w programie lekkiego lotniskowca o kryptonimie CVX dla południowokoreańskiej marynarki wojennej / Grafika: Hyundai Heavy Industries
HHI zaprezentowała makietę okrętu, podobnie jak kontroferent, czyli spółka Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) – jednak jego wizualizacja, w przeciwieństwie do tego pierwszego była już wcześniej znana. HHI otrzymała środki na prace badawczo-rozwojowe od agencji ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) pod koniec 2019. 23 lutego br. DAPA informowała, że prace projektowe rozpoczną się w przyszłym roku, na co zarezerwowano 2,3 bln KRW (7,7 mld zł). Budowa okrętu miałaby zakończyć się do 2033 (Prace nad koreańskim lotniskowcem w 2022).
Podobnie jak w propozycji DSME, koncepcja HHI oferuje dwie nadbudówki (wyspy) w układzie zbliżonym do brytyjskich okrętów typu Queen Elizabeth. W dziobowej mieściłoby się dowództwo okrętu, a w rufowej – grupy lotniczej. Różnicą w porównaniu z konkurencją jest zastosowanie, ponownie tak jak w okrętach brytyjskich, rampy startowej typu ski-jump. Według przedstawicieli HHI obecnych na MADEX 2021, ich lotniskowiec miałby 259 m długości, 61 m szerokości (pokład lotniczy) i wyporność pełną około 45 000 t. Dla porównania, wspomniany typ Queen Elizabeth ma 280 m długości, 73 m szerokości i 65 000 t wyporności. Model był prezentowany z makietami samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II (maksymalnie około 20 egzemplarzy), a także śmigłowcami szturmowymi AH-1Z Viper, wielozadaniowymi rodziny SH/MH-60 i AW101. Co ciekawe, śmigłowce Bella były oferowane w ostatnim czasie południowokoreańskiemu korpusowi morskiemu, ale propozycja została odrzucona (AH-1Z Viper oferowane Korei Płd., Seul chce więcej F-35, F-35B dla Korei?).
W części rufowej znajduje się miejsce dla niewielkich, bezzałogowych statków latających pionowego startu i lądowania, a także bezzałogowych pojazdów podwodnych/nawodnych. Przenoszenie statków powietrznych z hangaru na pokład ma odbywać się za pomocą dwóch wind po obu stronach burt, z których jedna została rozmieszczona pomiędzy nadbudówkami.
Konkurencyjna propozycja od Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering była już wcześniej znana / Grafika: DSME
Z kolei propozycja DSME to okręt o długości kadłuba 262 m, szerokości pokładu lotniczego 45,7 m oraz wyporności pełnej również około 45 000 t. Okręt przyjąłby maksymalnie 16 F-35B (w tym 12 w hangarze) i 6 średnich śmigłowców. Dwie windy umieszczono na sterburcie. Co ciekawe, podczas MADEX 2021, spółka ta podpisała protokół ustaleń (MoU, Memorandum od Undestandings) z włoską Fincantieri – Cantieri Navali Italiani na transfer technologii zbudowanego dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) wielozadaniowego śmigłowcowca desantowego Trieste (L9890), który wejdzie do służby w przyszłym roku (Wodowanie Trieste).
Obie propozycje, zarówno HHI, jak i DSME swoją wielkością wpisują się w koncepcję lekkiego lotniskowca, ujawnioną przez agencję DAPA w październiku 2019 – o wyporności standardowej 33,8 tys. t i pełnej 41,5 tys. t. Druga, określa jednak możliwość budowy średniego lotniskowca o wyporności standardowej 53,7 tys. t i pełnej 71,4 tys. t. Warto dodać, że DAPA, jeszcze w lipcu 2019, zakładała konieczność pozyskania dużego okrętu desantowego, który otrzymał kryptonim LPH-II (potem jako LPX-II) o wyporności 30 tys. t. Ostatecznie zdecydowano się na kontynuowanie prac nad większą jednostką (Korea zainteresowana lotniskowcem, Korea zbuduje duży okręt desantowy).
Obecnie, Daehan-minguk Haegun dysponuje dwoma okrętami desantowymi typu Dokdo: ROKS Dokdo (LPH-6111) od 2007 i Marado (LPH-6112), który przechodzi próby odbiorcze, o długości 199 m, szerokości 31 m i wyporności 18,8 tys. t. Wprowadzenie lekkiego lub średniego lotniskowca będzie znacznym wzmocnieniem siły uderzeniowej tego państwa.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.