W środę, 20 grudnia, Ministerstwo Obrony Hiszpanii i europejska spółka Airbus Defence and Space podpisały umowę na produkcję 16 średnich samolotów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i morskiego samolotu rozpoznawczego (Maritime Surveillance Aircraft, MSA). Wartość kontraktu wynosi 1,695 mld EUR (7,35 mld zł).
Grafiki: Airbus Defence and Space
Nowe samoloty umożliwią hiszpańskim wojskom lotniczym i kosmicznym (Ejército del Aire y del Espacio) oraz hiszpańskiej marynarce wojennej (Armada Española) wzmocnienie potencjału zdolności do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a także rozbudowę i udoskonalenie zdolności ich jednostek patrolowych, rozpoznawczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR).
Samoloty zostaną w całości zaprojektowane i zmontowane w Hiszpanii, co wzmocni suwerenność zbrojeniową i wojskową kraju, powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space. Wersja morskiego patrolowca to najbardziej zaawansowana jak dotąd konfiguracja C295. Zaczynamy duży projekt rozwojowy, który połączy najnowsze technologie, aby zapewnić naszemu klientowi przewagę operacyjną.
Kontrakt obejmuje także dostawę systemów szkoleniowych (symulatory Full Flight Simulator i Mission System Simulator) oraz wstępne wsparcie logistyczne.
Samoloty C295 MPA zastąpią wycofaną z końcem 2022 roku flotę samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3 Orion – dwóch P-3A HW i czterech P-3M (zmodernizowane eks-norweskie P-3B), użytkowanych od 1971 w bazie lotniczej Morón. Będą one wyposażone do prowadzenia misji przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz do misji obserwacyjno-rozpoznawczych. Podobnie jak Oriony będą mogły przenosić uzbrojenie, takie jak torpedy i inne.
Wersja MPA będzie bogato wyposażona w sprzęt łączności, dzięki czemu będzie mogła współpracować z innymi platformami z różnych domen (morskiej, lądowej, powietrznej). Samolot może stać się latającym stanowiskiem dowodzenia i kontroli, zapewniając hiszpańskim siłom zbrojnym wszechstronność niezbędną do wykonywania szerokiego zakresu zadań (Dwa C295 MPA dla Irlandii).
Natomiast wersja C295 MSA będzie naturalnym następcą samolotów CASA/IPTN CN-235 VIGMA, które służą w wojskach lotniczych i kosmicznych od 2008 roku (osiem do misji patrolowych i SAR oraz sześć do szkolenia). Będzie wyposażona przede wszystkim do operacji morskich i lądowych, takich jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udziału w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych.
Obie wersje będą miały wysoki stopień synergii. Hiszpańskie wojskach lotniczych i kosmicznych eksploatują już 13 samolotów Airbus C295 w konfiguracji transportowej. Zamówione samoloty będą montowane w zakładach Airbusa w Sewilli. Ponad 40% struktur wszystkich samolotów C295 powstaje w zakładach Airbus Poland w Warszawie-Okęciu (zewnętrzne struktury skrzydeł, drzwi do ładowni, rampa, drzwi do kabiny załogi, a także instalacje do zrzutu spadochroniarzy i wiązki elektryczne). Działa tam również Centrum Serwisowe tych samolotów, z którego korzysta Polska i inni użytkownicy (Airbus Poland ma nowego prezesa).
Przypomnijmy, że 30 lipca 2020 rząd hiszpański porozumiał się z grupą Airbus w sprawie wsparcia sektora lotniczego podczas pandemii COVID-19 poprzez zakup dla sił zbrojnych i służb publicznych dużej partii samolotów i śmigłowców. Wśród nich zadeklarowano pozyskanie 4 C295 MPA (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).
Wideo: Airbus Defence and Space
Przy 283 zamówionych samolotach przez 41 użytkowników, C295 jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie i wyróżnia się wszechstronnością (do najnowszych zamówień dołączyły m.in. Angola, Czechy i Kanada). W wersji transportowej może przewozić do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy, cargo, służyć do ewakuacji medycznej oraz startować i lądować na krótkich i nieutwardzonych drogach startowych. W ostatnim czasie swoje pierwsze egzemplarze odebrały Serbia i Indie (rząd w New Delhi zamówił aż 56 samolotów, co jest największym kontraktem w historii programu C295; 16 powstaje w Hiszpanii, a pozostałe 40 powstanie w Indiach w ramach realizacji polityki Make In India).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.