W środę, 22 października 2025, w stoczni południowokoreańskiej spółki Hanwha Ocean w Geoje na wyspie o tej samej nazwie w prowincji Gyeongsang Południowy, odbyła się uroczystość wodowania pierwszego konwencjonalnego okrętu podwodnego typu KSS-III/Jangbogo 3 drugiej serii (Batch II), przyszłego ROKS Jang Yeong-sil (SS-087).
Zdjęcia: Marynarka Wojenna Republiki Korei
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Marynarki Wojennej Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun), urzędu ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei, Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development).
Szef Sztabu Marynarki Wojennej adm. Yang Yong-mo powiedział w komunikacie gratulacyjnym:
Jestem przekonany, że Jang Yeong-sil, zbudowany w oparciu o naszą własną technologię, będzie krokiem naprzód dla inteligentnych, elitarnych sił i wypełni swoją misję jako kluczowa siła w ochronie bezpieczeństwa morskiego Republiki Korei.
Teraz okręt ma przejść testy i ocenę, zostać dostarczony Marynarce Wojennej pod koniec 2027, a następnie zostać wdrożony do służby operacyjnej po zakończeniu procesu gotowości bojowej.
Okręt został nazwany na cześć Janga Yeong-sila (ur. ok. 1390, zm. po 1442), który żył w okresie koreańskiego państwa Wielki Joseon rządzonego przez dynastię Yi. Był wybitnym inżynierem, naukowcem i wynalazcą, który służył na dworze króla Sejonga Wielkiego. Jego wynalazki przyczyniły się do rozwoju nauki, astronomii, meteorologii i rolnictwa. Pracował głównie w latach 1430–1442, tworząc narzędzia oparte na chińskich i arabskich inspiracjach, ale z oryginalnymi udoskonaleniami: pierwszy na świecie deszczomierz, wahadło wodne (zegar), uproszczoną sferę armilarną (niebieską), przenośny globus niebieski, prasę drukarską z ruchomymi czcionkami czy wahadło wodne do pomiaru poziomu wody. Prowadził też badania nad uzbrojeniem (np. działa i machiny wojenne), przenośnymi modelami astronomicznymi oraz prototypami automatyki opartymi na mechanizmach wodnych.
Umowa na budowę trzech okrętów drugiej serii została zawarta 10 września 2021 pomiędzy agencją DAPA a ówczesną spółką Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), obecnie Hanwha Ocean. 30 marca 2023 w stoczni w Geoje położono stępkę pierwszego o długości 89 m, roboczo nazwanego Lee Bong-chang. Z kolei 12 lipca 2024 położono stępkę drugiego, jeszcze nienazwanego.
Dołączą one do trzech okrętów pierwszej serii, z których pierwsze dwa dostarczyła ówczesna DSME, a trzecią HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) na mocy umowy z 26 grudnia 2012 o wartości 1,56 mld USD. Są to, po kolei, ROKS Dosan Ahn Changho (SS-083), został dostarczony 13 sierpnia 2021, drugi, ROKS Ahn Mu (SS-085), pierwotnie nazwany Son Byong-Hi – 20 kwietnia 2023 oraz ROKS Shin Chae-ho (SS-086), dostarczony 4 kwietnia 2024.
W stosunku do pierwszej trójki, kolejne okręty będą dłuższe o 5,5 m, zdolne do wystrzeliwania 10 pocisków balistycznych Hyunmu-4-4 o kryptonimie K-SLBM (Korean-Submarine Launched Ballistic Missile) i zasięgu 500 km, uzbrojonych w konwencjonalne głowice bojowe (zamiast 6) oraz wyposażone w akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), które umożliwią wielotygodniowe operacje podwodne na duże odległości.
Seria druga wypiera 3600 ton (w porównaniu do 3358 t), jest wysoce zautomatyzowana, co umożliwi ich obsługę przez załogę liczącą minimum 33 oficerów i marynarzy (w porównaniu do 50). KSS-III Batch II zostanie wyposażony w różnorodne uzbrojenie, i będzie zdolny do wystrzeliwania pocisków przeciwokrętowych, pocisków woda-ziemia, ciężkich torped K744 Baek Sang Eo kal. 533,4 mm i stawiania min morskich. Ma konstrukcję kadłuba minimalizującą hałas, umożliwiającą dyskretne operacje podwodne, niezależny od powietrza układ napędowy (AIP) oparty na wspomnianych ogniwach paliwowych oraz najnowocześniejsze akumulatory litowo-jonowe, dzięki którym będzie mógł pozostać pod wodą przez ponad trzy tygodnie bez wynurzania się.
Ponadto KSS-III jest wyposażony w zaawansowane zintegrowane systemy zarządzania walką i sonar, a także system łączności i sojusznicze łącze teleinformatyczne Link, które zapewniają interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. KSS-III jest zaprojektowany z myślą o wielozadaniowości, i może skutecznie działać zarówno w płytkich przybrzeżnych wodach Morza Zachodniego, jak i w głębszych środowiskach oceanicznych Morza Wschodniego wokół Półwyspu Koreańskiego. W serii drugiej zwiększono udział komponentów krajowych.
Co istotne, KSS-III Batch II jest podstawą oferty dla Polski w programie Orka (Koreańskie propozycje na BaltExpo 2025).
Czytaj także:



