10 maja br. amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała o rozpoczęciu prac nad bojowymi, bezzałogowymi statkami latającymi (bbsl) MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) w wariancie krótkiego startu i lądowania (Short Take-Off and Landing, STOL) w oparciu o linię nowych bbsl Mojave, opartych o MQ-1C Gray Eagle. Prototyp Mojave został ujawniony 9 grudnia 2020, a prace nad nim trwały od 2017 roku (General Atomics Mojave ujawniony).
Amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. rozpoczęła prace nad bezzałogowcami MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian w wariancie krótkiego startu i lądowania w oparciu o linię Mojave / Grafika: GA-ASI
Zmodyfikowane MQ-9B STOL mają mieć możliwość startu i lądowania z płaskich pokładów okrętów lotniczych klasy lotniskowiec czy wielozadaniowy okręt desantowy/śmigłowcowiec desantowy. W związku z tym zostanie wyposażony w hak wspomagający lądowanie za pomocą lin hamujących na pokładzie lotniskowców oraz składane skrzydła, co ma umożliwić hangarowanie statków powietrznych pod pokładem okrętów. Ponadto, skrzydła jak i usterzenie ogonowe będzie łatwo demontowalne na potrzeby transportu morskiego. Co istotne, pakiet MQ-9B STOL mógłby też być instalowany na już wprowadzonych do służby MQ-9B SkyGuardian i SeaGuardian (Australia zrezygnowała z zakupu MQ-9B SkyGuardian).
Jeśli chodzi o zdolności STOL, to w przypadku ujawnionego niedawno Mojave, udało się wykazać zdolność do wykonywania startu i lądowania na drodze o długości mniejszej, niż 152 metry. Celem GA-ASI jest osiągnięcie 91-122 metrów, w najlżejszej konfiguracji. Będzie to możliwe dzięki wyjątkowo niskiej prędkości przeciągnięcia – testy wykazały, że prędkość minimalna lotu wynosi 83 km/h.
W przypadku operacji morskich, zdolności do krótkiego startu i lądowania Mojave, działanie z pokładu lotniczego będzie możliwe także np. dzięki zastosowaniu automatycznego systemu lądowania takiego jak JPALS (Joint Precision Approach and Landing System), spółki Raytheon Technologies. GA-ASI ocenia, że jeśli lotniskowiec poruszałby się z prędkością co najmniej 37 km/h (20 w.), do startu z jego pokładu Mojave nie wymagałby zastosowania katapulty.
Według GA-ASI, potencjalni odbiorcy, a więc Marynarka Wojenna (US Navy) i Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) zapoznają się z tą ofertą, gdyż otworzy ona drzwi do realizacji ciągłych operacji zwiadowczych, nadzorczych i rozpoznawczych (ISR) na dużych dystansach nad morzami i oceanami.
MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów. Wariant, przystosowany do działań nad akwenami morskimi, otrzymał oznaczenie SeaGuardian. Jak dotąd zostały wybrane przez Wielką Brytanię (jako Protector RG Mk.1), Belgia (wariant nieuzbrojony) i Japonia (straż wybrzeża) (Trzynaście Protector RG Mk.1 dla Wielkiej Brytanii, Oblot MQ-9B SeaGuardian, SkyGuardian dla Belgii).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.