W niedzielę, 15 czerwca 2025, jak poinformowała brytyjska spółka Babcok International Group, zakończono operację wodowania kadłuba pierwszej z pięciu fregat rakietowych nowej generacji typu 31 Inspiration, przyszłej HMS Venturer (F12), przeznaczonej dla Królewskiej Marynarki Wojennej (Royal Navy).
Zdjęcia: Babcock International Group
Przygotowania do wodowania rozpoczęto 27 maja br., gdy kadłub okrętu został wytoczony z hali kadłubowej w której był budowany. Wczoraj zakończono zejście na rzekę Forth, w stoczni Rosyth, która mieści się w dzielnicy Leith w Edynburgu. Po starannie skoordynowanej weryfikacji wyważenia kadłuba za pomocą dwóch holowników, przyszły okręt Jego Królewskiej Mości powrócił do zakładu w Rosyth, gdzie będą kontynuowane prace wyposażeniowe i integracja systemów pokładowych w ramach przygotowań do prób morskich zdawczo-odbiorczych. To pokazuje ścisłą współpracę między Babcock a naszymi partnerami – podkreśla główny integrator programu Type 31.
Sir Nick Hine, dyrektor naczelny działu Marine w Babcock, powiedział:
W złożonym i niepewnym świecie nasza zdolność do projektowania, budowy i wspierania zaawansowanych okrętów wojennych w Wielkiej Brytanii jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Pierwsze wejście HMS Venturer na wodę jest wyraźnym dowodem suwerenności Wielkiej Brytanii w działaniu oraz głębi, odporności i wiedzy specjalistycznej w ramach działalności morskiej Babcock. Ten ostatni kamień milowy pokazuje doskonały postęp w naszym programie budowy wielu okrętów, który pozwoli nam dostarczyć pięć złożonych okrętów wojennych dla Royal Navy w ciągu dekady. To inżynieria w najlepszym wydaniu, realizowana wspólnie z naszymi partnerami, z dumą, celem i precyzją. HMS Venturer to dopiero początek.
Opis
Przypomnijmy, że cięcie blach przyszłego kadłuba okrętu rozpoczęto 23 września 2021, natomiast stępkę położono 26 kwietnia 2022. Obecnie w budowie są dwa kolejny okręty: przyszły HMS Active (palenie blach: 24 stycznia 2023, stępka: 16 września 2023) oraz HMS Formidable (palenie blach: 9 października 2024).
We wrześniu 2019 Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że zwycięzcą w programie fregat typu 31 zostało konsorcjum Team 31, złożone ze spółek Babcock, BMT Defence Services, Ferguson Marine, Harland and Wolff, Odense Maritime Technology (OMT) i Thales. Zaoferowało ono okręty projektu Arrowhead 140 opracowany przez OMT. Wartość podpisanej umowy wyniosła 1,25 mld GBP.
Koncepcja Arrowhead 140 zakłada okręt o długości 138,7 m, szerokości 19,8 m, zanurzenia 4,8 m i wyporności 5700 t. Załogę ma stanowić do 100 oficerów i marynarzy, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla 60 marines. Cztery silniki wysokoprężne Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 o mocy 32,8 MW i cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B o mocy 3,6 MW w układzie CODAD zapewnią zasięg do 9300 mil morskich przy prędkości 18 w (prędkość maksymalna 28 w.). Moc będzie przenoszona na wały napędowe MAN Alpha VBS Mk 5 CP. Okręt przyjmie maksymalnie 15-tonowy śmigłowiec (Merlin lub Wildcat), a także cztery łodzie RHIB typu Pacific 24 lub sześć standardowych kontenerów ISO (przewidziano miejsce dla bezzałogowych systemów nawodnych i podwodnych).
Uzbrojenie przeciwlotnicze będzie składać się z 24 pocisków rakietowych MBDA Sea Ceptor, z możliwością zwiększenia ich liczby do 32. Uzbrojenie dodatkowe to jedna 57-mm armata morska Bofors 57 Mk3 i dwie 40-mm Bofors 40 Mk4, które dostarczy BAE Systems, a także po cztery 7,62-mm karabiny maszynowe ogólnego przeznaczenia i napędowe (razem osiem).
Przewidziano także pakiet czujników wraz z systemami zbierania, dystrybucji i analizy informacji Babcock iFrigate TM, system walki i dowodzenia Thales Tacticos oraz otwartą architekturę do dalszych modyfikacji i integracji. W okrętach typu 31 Inspiration przewidziano integrację radaru dozoru przestrzeni powietrznej i powierzchni morza Thales NS110 3D, mostku nawigacyjnego Raytheon Warship Integrated Navigation and Bridge System, radarów nawigacyjnych Terma Scanter i Raytheon NSX, dwóch systemów optoelektronicznych Thales Mirador Mk2, systemu łączności satelitarnej Viasa oraz walki radioelektronicznej Thales Vigile-D.
Projekt Arrowhead 140 został wybrany także przez Indonezję w programie Merah Putih (pierwszy okręt: cięcie blach 9 grudnia 2022, położenie stępki 25 sierpnia 2023; drugi okręt: cięcie blach 5 czerwca 2024, położenie stępki 15 listopada 2024) oraz oczywiście Polskę w programie Miecznik jako trzy okręty projektu 106 (ORP Wicher: cięcie blach 16 sierpnia 2023, stępka 31 stycznia 2024; ORP Burza: cięcie blach 5 maja 2025).